تئوری چسبندگی

تئوری چسبندگی

در رابطه با چسبندگی شش تئوری وجود دارد عبارتند از (جذب فیزیکی ,جذب شیمیایی , نفوذ ,الکتروستاتیک, پیوند درونی مکانیکی و لایه مرزی ضعیف )که قرار است هر یک را به صورت جدا گانه و مختصر توضیح دهیم تا با آن‌ها آشنا شوید .

تئوری چسبندگی

تئوری جذب فیزیکی

جذب فیزیکی شامل نیروی واندروالسی در بین سطوح می باشد. که در برگیرنده جاذبه های بین دو قطبی های دائم و دو قطبی القایی و نیروهای لاندن می باشد .

تئوری جذب شیمیایی

در مورد جسبندگی , بر اساس تشکیل پیوند های کوالانسی, یونی و هیدروژنی بین تئوری پیوند شیمیایی با عوامل جفت کنندگی سیلانی تشکیل سطح می باشد . مدارکی مبنی بر اینکه پیوندهای کوالانسی می شود , وجود دارد ممکن است که چسب‌ها شامل گروه های هیدروکسی یا آمین باشند که اتم های ایجاد هیدروژن فعال از قبیل گروه های هیدروکسیل , اگر چوب یا کاغذ اجزا مورد عمل باشند , پیوند هیدروژنی شکل می گیرد .

تئوری چسبندگی

تئوری نفوذ

تئوری نفوذ این دیدگاه را مطرح می کند که پلیمر‌ها هنگام تماس ممکن است در همدیگر نفوذ کنند . بنابر این مرز درونی سرانجام برداشته می شود و نفوذ پلیمرها در صورتی اتفاق می افتد که زنجیره ها متحرک و سازگار باشند . به عبارتی دیگر ,دما باید از دمای شیشه ای بالا تر رود .

تئوری الکتروستاتیک

الکتروستاتیک از این طرح سرچشمه گرفته است که وقتی دو فلز در تماس با یکدیگر باشند , الکترون های تشکیل می گردد که نیروی جذب را از یکی به دیگری منتقل می شوند و بنابر این یک لایه مضاعف الکتریکی نشان می دهد . چون پلیمر‌ها , نارسانا هستند. این اتفاق مشکل به نظر می رسد که این تئوری برای چسب‌ها کاربرد داشته باشد .

تئوری پیوند درونی مکانیکی

اگر سطحی را که می‌خواهیم روی آن چیزی بچسبانیم دارای سطحی نامنظم باشد. ممکن است چسب در ناهمواری های سطح , قبل از سخت شدن داخل شود . این ایده باعث ظهور این تئوری شد که به اتصالات چسب با مواد متخلخل از قبیل چوب نسوجات بسط داده شد . مثالی از این قبیل , عبارت از استفاده از اتو در لایه چسب و در لباس می باشد . لایه چسب‌ها , حاوی چسب های ذوبی هستند که پس از ذوب در پارچه نفوذ می کنند .

تئوری لایه مرزی ضعیف

سطوح تمیز پیوند های قوی تری با چسب ایجاد می کنند . اما تئوری لایه مرزی ضعیف برخی آلودگی‌ها از قبیل زنگ روغن یا گریس ها , لایه ای ایجاد می کنند که چسبندگی ضعیفی دارد . همه آلودگی‌ها , لایه مرزی ضعیف ایجاد می کنند , زیرا در برخی از حالت‌ها آن‌ها توسط چسب حل خواهند شد . در این محدوده , چسب های ساختمانی اکریلیک برتر از ابوکسید‌ها هستند واین به این دلیل توانایی آن‌ها برای حل کردن روغن‌ها و گریس‌ها می باشد .

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی، خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

36 thoughts on “تئوری چسبندگی

  1. هادی شاهی :

    مواردی که درباره چسبهای ساختمانی اکرلیک بیان شد برای بنده به شخصه مفید بود.سپاسگذارم .

  2. سهراب سپهری :

    درباره چسبها وموارد گوناگون ان نیز مطالبی ارائه دهید در ضمن از تم ضیحات شما سپاسگذارم .

  3. سهراب سپهری :

    درباره چسبها وموارد گوناگون ان نیز مطالبی ارائه دهید در ضمن از مطالب ارزشمند شما سپاسگذارم .

  4. امیرعلی :

    چسب های اکواریوم پرشیا واقعا چسبندگی بالایی دارند ممنون از تیم حرفه ای گروه تولیدی پرشیافیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *