اطلاعات کامل چسب اپوکسی (epoxy)

عکس چسب اپوکسی epoxy

چسب اپوکسی (epoxy) چیست ؟

یکی از چسب های پر اهمیت در تاریخ از بدو استفاده از چسب، چسب اپوکسی است.
اپوکسی یک چسب دو قسمتی است که هنگام مخلوط کردن دو ماده‌ی رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل می‌شود. این دو ماده در ظروف مختلف ذخیره می‌شوند و فقط زمانی با هم مخلوط می‌شوند که برای چسباندن آماده باشید.
برای مثال می‌توانید با استفاده از یک سرنگ دوتایی انجام دهید. شما باید نسبت اختلاط را به طور مساوی قرار دهید، در غیر این صورت رزین به هم متصل نمی‌شود.
چسب‌های اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی می باشند که با تغییر گرید رزین و افزودن پر کننده‌هایی همچون فلزات ، سرامیک و …خواص و ویژگی های متنوعی را از خود نشان می دهند.
چسب های اپوکسی به مدت نیم قرن است که در صنعت در حال استفاده می‌باشند،خواص شیمیایی و فیزیکی بسیار خوبی داشته و معمولا به صورت دو جزئی ( رزین و هاردنر) تولید می شوند.

چسب‌های اپوکسی ممکن است با خود از طریق هموپلیمریزاسیون کاتالیزوری و یا با طیف وسیعی از هم واکنش دهنده‌ها از جمله آمین های چند منظوره ، اسیدها (و انیدریدهای اسید) ، فنل ها ، الکل ها و تیول ها (که معمولاً مرکاپتان نامیده می شوند) واکنش نشان دهند.این واکنش دهنده های مشترک اغلب به عنوان سخت کننده یا هاردنر نامیده می شوند .

طبقه بندی هاردنر های چسب های اپوکسی :

  • پلی آمینی ( آلیفاتیک ها)
  • انیدریدها
  • فنول ها
  • الکل ها
  • تیول ها (مرکاپتان)

واکنش پلی اپوکسیدها با خود یا با سخت کننده های چند منظوره ، واکنشی گرمازاست و در نهایت پلیمری را تشکیل می دهد که اغلب دارای خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی است.
اپوکسی دارای کاربردهای گسترده ای است ، از جمله پوشش های فلزی ، استفاده در الکترونیک و پایانه های الکتریکی با فشار بالا ، تولید برس رنگ ، مواد پلاستیکی تقویت شده با الیاف و چسب‌ها برای اهداف ساختاری و سایر موارد.

ویژگی های چسب های اپوکسی

به صورت کلی محصولات بر پایه رزین اپوکسی بازه وسیعی از کاربردها را شامل می شوند . که از جمله آنها می‌توان به پوشش‌ها و رنگ‌ها ، چسب‌ها و درزگیرهای ترمیم‌کننده سطوح فلزی اشاره نمود.
چسب های اپوکسی پس از خشک شدن معمولا سخت وصل می‌شوند و زمان خشک شدن آنها از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است.
به صورت کلی هر چقدر چسب‌ها سریع تر خشک شوند ، استحکام نهایی کمتری خواهند داشت و بالعکس.
چسب های اپوکسی تک جزئی برای فعال شدن نیاز به حرارت دارند و در عوض سرعت خشک شدن بالاتری نسبت به چسب های اپوکسی دو جزئی دارند.

کاربرد چسب اپوکسی

اپوکسی ها برای زمانی که به چسبندگی قوی بیشتری نیاز دارید، بهترین انتخاب هستند.
اپوکسی بسیار همه کاره و بسیار قوی است که برای پروژه های DIY(پروژه هایی که توسط خود فرد صورت می‌گیرد) عالی عمل می کند. همچنین یک پرکننده شکاف است که برای بازسازی استفاده می شوند. علاوه بر این، اپوکسی را می توان سمباده، سوراخ کاری و رنگ آمیزی کرد. این به آن طیف وسیعی از کاربردها را نسبت به چسب استاندارد می دهد.
چسب اپوکسی

چسب اپوکسی برای فلز:

استفاده از اپوکسی برای چسباندن فلز یک جایگزین مفید برای جوش، لحیم کاری یا پیچ و مهره است.
از جمله محصولات اپوکسی، چسب اپوکسی فلز می‌باشد. این محصول برای تعمیر لوازم خانگی، ماشین آلات و لوله‌ها ایده‌آل است و همچنین در محکم کردن پیچ‌ها و پیچ‌ها در فلز بسیار موثر است. این محصولات به رنگ خاکستری متالیک تولید می‌شوند که می توانند سنباده یا سوراخ شوند، مقاوم در برابر آب هستند و در حدود 10 دقیقه با پخت کامل در کمتر از 24 ساعت تنظیم می شوند.
این اپوکسی رسانای الکتریسیته نیست و برای آب بندی قطعات الکتریکی ایده آل است.

چسب اپوکسی برای کارهای چوبی:

اگر طاقچه چوبی شما شکسته باشد، به یک اپوکسی چوب خوب مانند ژل اپوکسی لوکتیت نیاز دارید. این ژل برای کارهای عمودی و صنوف نجاری بسیار مناسب است زیرا ویسکوزیته بالایی دارد و در هنگام تنظیم چکه نمی کند.
مدت زمانی که این چسب خشک می شود 6 دقیقه می‌باشد و بعد از آن می توان آن را رنگ کرد تا با رنگ سطح مطابقت داشته باشد.
از مزایای این چسب این است که به راحتی جمع نمی شود و در برابر آب مقاوم است و برای استفاده در فضای باز عالی است.
بعضی از محصولات اپوکسی دارای یک نازل استاتیک بر روی اپلیکاتور خود است که به طور خودکار رزین و هاردنر را با هم مخلوط می کند. این باعث می‌شود که شما از مشکل مخلوط کردن این دو جلوگیری کنید، که باعث می‌شود تعمیرات شما سریع‌تر و آسان‌تر شود.

چسب اپوکسی برای سیمان:

اگر در سنگ های پله باغ خود ترک دارید، می توانید به راحتی آن‌ها را با اپوکسی مناسب برطرف کنید.
هنگام انتخاب اپوکسی خود، پیچیدگی و الزامات خاص پروژه خود را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال، اگر به زمان قابل توجهی برای قرار دادن قطعات پروژه خود پس از اعمال اپوکسی خود نیاز دارید، می خواهید اپوکسی با زمان طولانی تری انتخاب کنید.
گاهی اوقات برای ترمیم، پر کردن و بازسازی انواع سطوح بتنی به چسب نیاز خواهید داشت. اگر نیاز به چسباندن بتن دارید. چسب اپوکسی را انتخاب کنید که علاوه بر اینکه در برابر آب و ضربه مقاوم باشد، دارای رنگی به رنگ خاکستری باشد، به این معنی که در بسیاری از موارد نیازی به رنگ آمیزی نداشته باشید.

چسب اپوکسی برای پلاستیک:

از صندلی های چمن گرفته تا قطعات خودرو، پلاستیک‌ها در اشکال و اندازه های مختلف هستند.
با وجود تمام محصولات پلاستیکی موجود در اکثر خانواده ها، جای تعجب نیست که برخی از آنها گهگاه نیاز به تعمیر دارند. ایده خوبی است که اپوکسی را که به طور خاص برای چسباندن و ترمیم سطوح پلاستیکی فرموله شده است، در دسترس داشته باشید.

نحوه استفاده چسب اپوکسی

  • قبل از استفاده از چسب بر روی سطح مورد نظر؛گرد و غبار، چربی و کثیفی را از روی سطوح پاک کنید.
  • نوک انتهایی سرنگ کاربردی را ببرید. سرنگ را به سمت بالا بچرخانید و سرنگ را کمی فشار دهید و حباب های هوا را به سمت بالا فشار دهید.
  • روی یک سطح یکبار مصرف، پیستون دوبل را فشار دهید تا قسمت های مساوی از رزین و هاردنر پخش شود. شما می توانید برای استفاده از چسب از یک بشقاب یکبار مصرف استفاده کنید.
  • پیستون را کمی جمع کنید، نوک سرنگ را پاک کنید و درپوش را عوض کنید.
  • رزین و هاردنر را به سرعت مخلوط کنید تا کاملا مخلوط شوند (1-2 دقیقه).
  • مقدار کمی از چسب را به وسایلی که می چسبانید اضافه کنید، آنها را با دقت جمع کنید و محکم به هم فشار دهید. زمان تنظیم و پخت برای محصولات مختلف متفاوت است، بنابراین بسته بندی یا دستورالعمل های سازنده را برای جزئیات بررسی کنید.
  • اپوکسی اضافی را پاک کنید.
برای پاسخ به سوالات خود درباره‌ی چسب آکواریوم و تمام چسب های دیگر می توانید از مقالات سایت پرشیا استفاده کنید.

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

12 thoughts on “اطلاعات کامل چسب اپوکسی (epoxy)

  1. چسب ورنگ محمدی :

    آکواریوم پرشیا واقعا کیفیت بالایی داره با اینکه قیمتش خیییلی مناسبه ممنون از شرکت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *