چگونه چسب سیلیکون آکواریوم را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن چسب آز روی فرش

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی فرش

امروزه فرش‌ها به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کفپوش‌ها در سراسر دنیا شناخته شده‌اند و تاثیر زیادی در زیبایی و نمای خانه‌ها دارند، اما در شرایط و با مواد و آلودگی‌های مختلف کثیف و لکه دار شدن فرش می‌تواند از زیبایی فرش و در ادامه از زیبایی خانه کم کند و ظاهری نامناسب داشته باشند.
یکی از انواع لکه‌هایی که می‌تواند باعث زشت شدن ظاهر فرش‌ها شود ریخته شدن چسب‌ها بر روی آن است.
با توجه به اینکه تمیز کردن چسب برخلاف بسیاری از لکه‌ها کار ساده ای نیست و به راحتی با دستمال از بین نمی‌رود اما حذف این لکه‌ها قابل حل می‌باشد .

در این مقاله شما را با روش‌هایی برای پاک کردن چسب آکواریوم و انواع دیگری از چسب‌ها از روی فرش و موکت آشنا می‌کنیم

1)استفاده از آب و صابون و مایع ظرف‌شویی

یکی از ساده‌ترین روش‌های تمیز کردن لکه‌های چسب از روی فرش‌ها استفاده از محلول آب، صابون و مایع ظرف‌شویی است.
چرا که این سه ماده همیشه در دسترس است و می تواند سریعنرین و ساده ترین روش باشد. ابتدا با یک شی تیز از ضخامت چسب ریخته شده کم کنید و سپس بعد از ترکیب این محلول یک دستمال تمیز و یا اسفنج بردارید و آن را روی لکه قرار دهید و بعد از فشار کوچکی بردارید.
این کار را تا زمانی که از پاک شدن لکه مطمئن نشده‌اید ،تکرار کنید.

پاک کردن چسب از روی فرش

2)استفاده از اتو

پرکاربردترین روش برای از بین لکه های چسب استفاده از اتو می باشد.
در این روش ابتدا اتو را روی دمای مناسبی که باعث آسیب به فرش نشود،تنظیم کنید و سپس پارچه نخی را بر روی لکه چسب قرار دهید و این کار را تا زمانی که لکه به صورت کامل به پارچه نخی منتقل شود و لکه از بین برود، ادامه دهید.

پاک کردن چسب از روی فرش

 

توجه!

برای اینکار به هیچ عنوان از پارچه های پلاستیکی استفاده نکنید چرا که باعث بدتر شدن لکه می شود.

3)استفاده از یخ و منجمد کردن لکه

در این روش نیز از چند قطعه یخ استفاده می‌شود و بعد از آنکه یخ بر روی چسب قرار داده شد، چسب فریز شده و به راحتی کنده می‌شود. البته برای جداسازی یخ‌های فریز شده باید از ابزارهایی استفاده شود که به الیاف و بافت فرش آسیبی وارد نشود.

پاک کردن چسب از روی فرش

 

4)استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه یکی دیگر از روش های کاربردی برای حذف لکه چسب از روی فرش می‌باشد.
برای شروع این روش ابتدا با یک شی تیز لکه چسب را تراشیده مواظب باشید اینکار را زیاد انجام ندهید تا به بافت فرش آسیب نرسد و سپس مقداری سرکه را روی پارچه بریزید و به مدت یک دقیقه پارچه را روی لکه بمالید.
بعد از اینکه لکه کاملا مرطوب شد ،به مدت 15 دقیقه پارچه حاوی سرکه را روی آن قرار دهید.
علاوه بر این شما می توانید آب و سرکه را با هم ترکیب کنید و به نحوی که محلول به نسبت مساوی از آب و سرکه ترکیب شده باشد اجازه دهید یک روز تا زمان استفاده بگذرد .
اگر لکه بزرگتر از حد معمول بود لازم است که حتما از سرکه مقطر و یا سرکه سفید استفاده کنید و حتماً از قبل آن را بر روی بخشی از فرش تست کنید.
سرکه با خاصیتی که دارد سبب لایه برداری سریع چسب می شود اما باید توجه داشت که برای هر نوع چسب با هر نوع سطحی قابل استفاده نیست.

پاک کردن چسب از روی فرش

5)استفاده از استون

استفاده از استون جز روش‌هایی است که برای پاک کردن چسب از روی بیشتر پارچه‌ها و الیاف کاربرد دارد .
این ماده شیمیایی همچنین برای از بین بردن لکه چسب از روی فرش هم موثر بوده، فقط قبل از استفاده از آن بر روی هر سطحی حتما اول تست کنید و اطمینان یابید که به سطح آسیب نمی‌رساند.
برای استفاده از آن روی لکه فرش ابتدا چند قطره از آن را روی لکه بریزید و سپس با یک پارچه نخی مرطوب لکه را بمالید تا زمانی که لکه چسب کاملا از روی فرش محو شود.

6)استفاده از حلال چسب

اگر استفاده از چسب شما زیاد است یا کودک در خانه دارید و فرش یا موکت شما همیشه در معرض کثیف شدن با لکه های چسب است، شما می توانید حلال آن چسب را تهیه کنید و همیشه در خانه خود داشته باشید.
حلال چسب به ماده‌ای گفته می‌شود که بر پایه آب، اتانول، متانول و استون بوده که توانایی حل کردن نوع خاصی از چسب را دارد.

نکات مهم برای پاک کردن چسب از روی فرش

چند نکته که باید به آن توجه داشته باشید تا به نتیجه مطلوب خود برسید و مشکلی برای شما به وجود نیاید:

  • مهم‌ترین نکته این است که نباید به چسب‌ها اجازه داد که کاملاً خشک شود و باید سریعاً اقدام به تمیز کردن آن کرد چرا که اگر لکه چسب کهنه گردد می‌تواند باعث کدر شدن فرش و تغییر رنگ آن شود و حتی در صورت تمیز کردن کامل لکه نیز جای آن باقی بماند.
  • باید از تکه تکه کردن لکه چسب خودداری کرد و در صورت امکان آن را به صورت کامل از فرش جدا کرد چرا که در این حالت آسیبی به الیاف فرش وارد نخواهد شد.
  • از هر ماده و محلولی برای تمیز کردن لکه چسب استفاده می‌شود ابتدا باید تأثیر آن بر روی الیاف و بافت فرش بررسی گردد.
  • در صورت لزوم، می‌توانید قسمتی که چسبی شده را از روی فرش ببرید. این کار را با استفاده از ریش‌تراش یا سمباده انجام دهید.
  • در صورتی که فرد دانش و تخصص لازم برای پاک کردن لکه‌های فرش خصوصاً فرش‌های گران‌قیمت را نداشت باید از خدمات قالی شویی استفاده کند و عملیات شستشوی فرش را به آنها بسپارد.
  • اگر برای پاک کردن چسب از استون یا تینر استفاده می‌کنید، حتما پنجره‌های خانه را باز بگذارید.
برای پاسخ به سوالات خود درباره ی چسب آکواریوم و تمام چسب های دیگر می توانید از مقالات سایت پرشیا استفاده کنید.

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

One thought on “چگونه چسب سیلیکون آکواریوم را از روی فرش پاک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *