چگونه چسب سیلیکون آکواریوم را از روی چوب پاک کنیم؟

پاک کردن چسب از روی چوب

پاک کردن چسب از روی چوب

در بسیاری از موارد در پروژه‌های صنعتی یا استفاده روزانه، هنگام استفاده از چسب مقداری از آن روی کف چوبی یا میزهای چوبی بریزد .چسب‌ها می‌توانند روی سطوح چوبی ناخوشایند به نظر برسند و اگر به سرعت و به درستی پاک نشوند، به آن‌ها آسیب برسانند.
برای پاک کردن چسب از روی سطوح چوبی شما می توانید از وسایل تجاری و یا از جایگزین های طبیعی مانند سرکه، سس مایونز یا پوست پرتقال برای یک محلول بدون مواد شیمیایی استفاده کنید

همچنین می توانید لکه‌های بزرگ چسب را با استفاده از سمباده بردارید و یا با حرارت دادن به لکه‌ها باعث نابودی آن‌ها شوید .

در این مقاله ما شما را با روش های حذف چسب از روی سطوح چوبی و نحوه انجام آن آشنا می‌کنیم .

استفاده از محصولات خانگی

1-استفاده از سرکه سفید

اگر نگران خراب شدن سطوح چوبی خود با استفاده از محصولات شیمیایی هستید سرکه یک گزینه طبیعی خوب برای این کار است .سرکه یکی از محصولات طبیعی که شما می‌توانید از آن برای پاک کردن چسب از سطوح چوبی استفاده کنید.
یک پارچه تمیز را در 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) سرکه سفید خیس کنید. پارچه را فشار دهید و چسب را با آن بمالید. یکباره زیاد سرکه نریزید. به مقدار کم روی آن بزنید تا چسب نرم و شل شود. سپس با انگشتان خود چسب را به آرامی بکنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

2-استفاده از سس مایونز

در مواقعی که لکه‌ی ریخته شده روی چوب کوچک است می‌توانید از سس مایونز برای حذف آن استفاده کنید.چرا که روغن موجود در سس مایونز می‌تواند بافت چسب را شل کند و راحت تر از روی چوب پاک شود.
مقدار کمی سس مایونز را با انگشتان خود روی چسب بمالید. اجازه دهید مایونز به مدت 15 دقیقه بماند. سپس مایونز و چسب را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

اگر با اولین استفاده از سس مایونز چسب جدا نشد، ممکن است لازم باشد یک لایه دیگر بمالید تا جدا شود.

پاک کردن چسب از روی چوب

3-استفاده از پوست پرتقال

یکی دیگر از روش های موثر برای لکه های کوچک چسب استفاده از پوست پرتقال می‌باشد.
مرکبات موجود در پوست پرتقال می‌تواند به شکستن چسب کمک کند و جدا کردن آن را آسان‌تر کند. پرتقال را پوست بگیرید و پوست آن را روی چسب قرار دهید. اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس پوست پرتقال را جدا کرده و با استفاده از یک پارچه چسب را پاک کنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

سنباده زدن لکه های چسب بزرگ و سرسخت

برای از بین بردن لکه های بزرگ و سخت چسب شما می‌توانید از کاغذ سمباده استفاده کنید.
سمباده‌ها ورقه‌هایی هستند از جنس کاغذ، مقوا و پارچه که روی آنها دانه های ساینده مختلفی وجود دارد.
شما می توانید به نسبت ضخامت و سختی چسب ریخته شده بر روی سطح چوب از سمباده های متفاوتی استفاده کنید . مثلا برای چسب ضخیم از کاغذ سمباده ضخیم استفاده کنید.
سپس بعد از اینکه چسب را کاملا از روی سطح پاک کردید با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

توجه!

سمباده زدن روی سطح را به آرامی و با احتیاط انجام دهید و دقت کنید فقط محدوده و سطحی که چسب ریخته شده را سمباده بزنید و به سطح چوب آسیب نزنید .

برای اینکه زودتر به نتیجه برسید. بهتر است ابتدا از کاغذ سمباده 600 استفاده کنید و بعد از اینکه بخش زیادی از چسب را از بین بردید برای ادامه کار و بقایای باقیمانده از کاغذ سمباده 1200 استفاده کنید.
در مواقعی که به طور تصادفی روی چوب را کمی سمباده زدید و یا هنگام جدا کردن چسب مقداری از روکش چوب نیز جدا شد می توانید از روکش های چوبی ، ساتن یا براق کننده و یا لاک چوب برای ترمیم سطح استفاده کنید

پاک کردن چسب از روی چوب

استفاده از محصولات شیمیایی

1-استفاده از استون

همانطور که استون برای پاک کردن بیشتر چسب‌ها از روی سطوح مختلف موثر است برای پاک کردن چسب از روی چوب نیز کاربرد دارد. اما این کارایی برای همه چسب‌ها جواب نمی دهد.
از آنجا که استون به رنگ سطوح آسیب می رساند و ممکن است باعث از بین رفتن رنگ سطوح شود، تنها چوب‌هایی که می توان از استون برای آن استفاده کرد چوب های خام هستند.و برای چوب های فراوری نشده و رنگ شده از استون استفاده نکنید چرا که باعث از بین رفتن رنگ سطح چوب می شود .
مقداری از استون را روی پنبه یا پارچه بریزید و آن را مستقیما روی چوب بمالید. آن را در جای دیگری روی چوب قرار ندهید، زیرا ممکن است به چوب آسیب برساند.
هنگام استفاده از استون از دستکش و ماسک استفاده کنید تا بخار آن را استنشاق نکنید. یک پنجره را باز کنید یا چوب را در فضای باز تمیز کنید.
اجازه دهید استون به مدت 1 دقیقه بماند. از یک پارچه نرم استفاده کنید تا چسب را به آرامی بکشید تا جدا شود.

پاک کردن چسب از روی چوب

2-استفاده از پاک کننده های چسب

مقدار بسیار کمی از پاک کننده را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و آن را روی چسب بکشید. پس از نرم شدن چسب، از یک پارچه تمیز برای جدا کردن چسب استفاده کنید.
قبل از استفاده از پاک کننده های چسب حتما راهنمای استفاده و برچسب محصول را بخوانید و به مقدار لازم از آن استفاده کنید تا به سطح آسیب نرسد.
سعی کنید از پاک کننده‌ها بر روی سطح چوب استفاده نکنید و برای دقت در کار می توانید از نوار چسب برای جدا کردن محدوده چسبی شده استفاده کنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

3-استفاده از وازلین یا ژله نفتی

برای لکه های کوچک چسب و زمانی که عجله ای برای پاک کردن چسب ندارید می توانید از وازلین و ژله نفتی استفاده کنید.
وازلین و ژله نفتی می توانند به نرم شدن چسب کمک کنند و راحت تر از بین بروند. به مدت 12 ساعت یا بیشتر بگذارید وازلین و یا ژله نفتی روی سطح بماند سپس آن را با پارچه و به آرامی از روی سطح پاک کنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

حرارت دادن

یکی دیگر از راه‌هایی که باعث نرم شدن و پاک کردن راحت چسب از روی سطوح می شود حرارت دادن به سطح چسب می‌باشد .
برای این کار می توانید از سشوار و یا فن حرارتی استفاده کنید.
سشوار را روی کمترین درجه تنظیم کنید و به مدت حدودا 15 ثانیه در فاصله 5.1 تا 7.6 سانتی متر از چسب قرار دهید.اگر یک لایه چسب ضخیم وجود دارد یا چسب خیلی چسبنده است، ممکن است لازم باشد خشک کن یا فن را برای 20 تا 25 ثانیه اعمال کنید. آن را بیش از 30 ثانیه در یک زمان استفاده نکنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

توجه!

مقدار دمای سشوار و فاصله‌ی آن تا چسب به مقدار چسب ریخته شده دارد.مراقب باشید بیشتر از حد معمول از آن و استفاده نکنید تا به چوب آسیب نرسد.

برای پاسخ به سوالات خود درباره‌ی چسب آکواریوم و تمام چسب‌های دیگر می توانید از مقالات سایت پرشیا استفاده کنید.

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *