چسب‌های تک جزئی

چسب‌های تک جزئی

چسب‌های تک جزئی چیست؟

چسب تک جزئی، نوعی چسب است که از یک ماده چسبنده تشکیل شده است و برای اتصال دو سطح با هم استفاده می‌شود. برخلاف چسب دو جزئی که از دو قسمت تشکیل شده است، چسب تک جزئی فقط یک قسمت دارد که از ماده‌ای پلاستیکی یا رزینی تشکیل شده و در دمای اتاق قابل استفاده است.
چسب تک جزئی به دلیل سادگی و قابلیت استفاده آسان، در بسیاری از کارهای روزمره مانند چسباندن کاغذ، کتاب، پلاستیک، فلز و … استفاده می‌شود. همچنین این نوع چسب در صنایع کوچک و خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به علاوه، چسب تک جزئی در برخی موارد مانند چسباندن کاشی و سرامیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، برای اتصال اجزای سنگین و مقاومت بالا از چسب دو جزئی استفاده می‌شود زیرا چسب دو جزئی دارای مقاومت بیشتری در برابر نیروهای برشی و خمشی است.
در کل، چسب تک جزئی به دلیل سادگی و قابلیت استفاده آسان، در کاربردهای خانگی و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب های تک جزئی از جمله چسب های پرکاربرد و متنوع در بین چسب های موجود در بازار می باشد و کاربرد های بسیاری در مصارف خانگی،صنعتی و تعمیراتی دارند.
در این چسب‌ها همانطور که از اسمشان مشخص هست ساختاری واحد دارند یعنی نیازی نیست با چیزی ترکیب شوند؛ در این چسب‌ها رزین پایه و عامل پخت (هاردنر) از ابتدا با یکدیگر مخلوط شده‌اند.
با توجه به وجود مشکلات متعدد در کاربرد چسب های دو جزئی، استفاده از چسب‌های تک‌ جزئی ضرورت می‌یابد .
به عبارتی در چسب های تک جزئی نیازی به مخلوط شدن عامل پخت یا هاردنر با ماد فعال کننده دیگری نیست و به صورت غیرفعال دیگر مواد افزودنی در فرمولاسیون مخلوط می‌شود که بستگی به نوع این چسب، هاردنر ممکن است با تبخیر حلال و یا توسط عوامل بیرونی مانند حرارت ، رطوبت ، اشعه UV و … فعال شود و خاصیت چسبندگی پیدا کرده و قابل استفاده می گردد .
چسب های دو جزئی از مزیت های فراوانی برخوردارند اما مخلوط کردن آن‌ها و آماده سازی چسب زمان بر می باشد و ممکن است مصرف کننده نیز در تهیه مخلوط نهایی دچار مشکل شود.

مزایای چسب های تک جزئی

عدم نیاز به تجهیزات اندازه گیری و تنظیم نسبت مخلوط
صرفه جویی در وقت و هزینه
کاهش قیمت نهایی
حذف زباله های ناشی از چسب استفاده نشده‌ی مخلوط شده و هزینه های دفن زباله

معایب چسب های تک جزئی

عمر مفید کوتاه
نگهداری و جابه جایی آن‌ها باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد (به دلیل بروز واکنش های ناخواسته انعقاد چسب قبل از استفاده )

دسته بندی چسب های تک جزئی

1.چسب های حلال دار
2.چسب های سیانو اکریلات
3.چسب های آناروبیک (بی هوازی)

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *