حلال چسب سیلیکون آکواریوم چیست؟

حلال چسب آکواریوم

گروه تولیدی بازرگانی تبریزی تولید کننده انواع چسب‌های آب‌بندی سیلیکون آکواریوم با برند پرشیا، در این مقاله شما را با حلال و نحوه پاک کردن چسب از روی سطوح مختلف آشنا می‌کند.

 

logo-persia

آنچه شما در این مقاله می‌خوانید:

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی دست (قبل از خشک شدن چسب)

مرحله 1

اولین کار برای پاک کردن چسب این است که سریعا از حجم چسب ریخته شده روی پوستتان کم کنید ، یعنی تا می توانید با دستمال کاغذی یا دستمال بدون استفاده چسب را به طور کامل از روی دست خود پاک کنید و چون درزگیر سیلیکونی به طور جدی چسبناک است، دستمال را دور بیندازید تا به طور تصادفی باعث پخش شدن دوباره چسب در مکانی دیگر نشود .

مرحله 2

بعد از این کار شما می توانید دستان خود را با یک کیسه پلاستیکی مالش دهید چرا که اگر سیلیکون از قبل خشک نشده باشد ،باید راحت تر از چسبیدن به دست‌های شما به کیسه پلاستیکی بچسبد و مابقی درزگیرها را از روی دست شما بردارد .

مرحله 3
بعد از انجام این دو روش شما می‌توانید دستان خود را با آّب بشویید.در حین شستشو مرتبا دستان خود را با اسفنج ،حوله کاغذی بدون استفاده و مواد ساینده ملایم و یا صابون بشویید.

پاک کردن سیلیکون

مرحله 4
دستان خود را خشک کنید و در صورت نیاز مراحل بالا را تکرار کنید. بعد از خشک کردن دستانتان را با دقت بررسی کنید که چسب به طور کامل از دستانتان پاک شود چرا که وجود مقدار کمی از چسب هم می‌تواند بعد از خشک شدن آزار دهنده باشد.
مرحله 5
بهترین کار برای پاک کردن چسب خشک نشده از روی دست سریع عمل کردن برای پاک کردن چسب از روی دست است از آنجایی که مدت زمان خشک شدن چسب به طور معمول 24 ساعت است اما چون مقدار چسبی که ممکن است روی دست بریزد کم هست زود خشک می شود پس تا می توانید همیشه در حین کار در نزدیکی خود و هنگام استفاده از درزگیر وسایل لازم برای پاک کردن چسب مانند دستمال بدون استفاده را داشته باشید .اما اگر درزگیر ریخته شده روی دست شما خشک شد از آنجایی که درزگیر خشک یک چسب قوی و اساسا ضدآب است ، دستمال کاغذی، کیسه‌های پلاستیکی و آب کمک زیادی به حذف آن نمی‌کنند. در این صورت ما شما را با روش‌های خانگی که ممکن است تاثیر گذار باشد آشنا می‌کنیم.

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی دست (بعد از خشک شدن چسب)

1.استفاده از استون

استون، یک ماده شیمیایی ارگانیک که اغلب در پاک کننده‌های ناخن استفاده می‌شود و یکی از رایج‌ترین توصیه‌هایی است که سیلیکون خشک شده از روی پوست می باشد .
برای استفاده استون را به دستمال یا پد لاک پاک کن آغشته کنید و به سطحی که چسب روی آن ریخته بمالید.توجه داشته باشید که برچسب مواد تشکیل دهنده حتما حاوی استون باشد .

پاک کردن سیلیکون آکواریوم

2.استفاده از سشوار

چون سیلیکون مانند بسیاری از ترکیبات مصنوعی دیگر،با گرم شدن ضعیف می‌شوند استفاده از سشوار می‌تواند به شل کردن بافت درزگیر استفاده کنید
سشوار را در کمترین درجه تنظیم کنید و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و همزمان با شل شدن چسب با اسفنج یا دستمال و یا مواد ساینده ملایم آن را از روی دست خود پاک کنید توجه داشته باشید که به پوست دست خود آسیب نرسانید

3.استفاده از یک ساینده ملایم

راه دیگر برای از بین بردن چسب این است که با یک ساینده ملایم به آرامی مالش دهید به طوری که به پوست دست خود آسیب نرسانید شما می توانید این کار را در فواصل زمانی مختلف انجام دهید تا به پوستتان آسیب نرسد.
چند ساینده مناسب که ممکن است استفاده کنید عبارتند از:
  • اسفنج
  • آشپزخانه
  • کاغذ سنباده ریز
  • سنگ پا
  • سوهان ناخن
پاک کردن سیلیکون آکواریوم

4.صبر کردن

اگر تمام موارد بالا را انجام دادید و با شکست مواجه شدید بهترین راه ممکن این است که صبر کنید تا چسب به مرور زمان از پوست دست شما پاک شود چرا که بدن شما به طور طبیعی تقریباً دائماً سلول های مرده پوست را دفع می‌کند. هنگامی که پوست زیر سیلیکون خشک شده بمیرد، در نهایت می ریزد و چسب را با خود می‌برد.

توجه!

از حلال های شیمیایی خطرناک برای این کار استفاده نکنید بسیاری از حلال‌های مضر یا سوزاننده در صورت لمس، استنشاق یا بلع می‌توانند مضر باشند، بنابراین بهتر است از آنها دور بمانید. نمونه ای از این حلال‌ها عبارت‌اند از:

سفید کننده لایروب تینر رنگ لیوان اسیدها یا بازهای قوی

توجه!

درزگیر سیلیکونی را خراش ندهید یا نتراشید. هرگز از ابزارهای تیز یا ساینده‌های خشن برای حذف فیزیکی درزهای سیلیکونی از دستان خود استفاده نکنید. اگرچه ممکن است استفاده از یک چاقو یا یک مشت پشم فولادی برای خراشیدن یا بریدن درزهای خشک شده مزاحم از دستانتان وسوسه انگیز باشد، اما این روشها خطر آسیب رساندن به دستان شما را بالا می برند. علاوه بر این، تضمین بسیار کمی وجود دارد که آنها در برابر بافت چسبناک و چسبنده سیلیکون به‌خوبی عمل کنند. اگرچه این توصیه احتمالاً برای اکثر افراد ناگفته نماند، اما به خاطر ایمنی، قابل ذکر است.

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی ماشین

پاک کردن از روی بدنه‌ی ماشین

پاک کردن چسب از روی بدنه ماشین

در بسیاری از مواقع چسب‌ها یکی از بدترین مواد برای کار با رنگ اتومبیل هستند و پاک کردن آن‌ها از روی ماشین باعث از بین رفتن رنگ اتومبیل می‌شوند.بنابرین ممکن است بعد از حذف آن از روی اتومبیل رنگ اتومبیل از بین برود و نیاز نیاز به رنگ کاری دوباره خودرو باشد
شایان به ذکر است که در مواقعی روش درست برداشتن برچسب مهمتر از پاک کردن بقایای برچسب روی بدنه هست چرا که اگر شما برچسب را با دقت و به درستی از بدنه جدا نکنید باعث برداشتن همزمان رنگ ماشین می‌شود و به رنگ خودرو آسیب می‌رساند.

ما در این مقاله شما را با نکاتی برای پاک کردن چسب از روی بدنه اتومبیل و همچنین پاک کردن چسب از قسمت های دیگر اتومبیل آشنا می‌کنیم.

1.استفاده از آب و صابون

در ابتدا سعی کنید قسمت چسبی شده را با آب و صابون بشورید چرا که هرچقدر چسب بیشتر در معرض هوا قرار بگیرد باعث چسبیدن گرد و خاک بیشتری به چسب می شود و ظاهری بد به ماشین می‌دهد.

2.استفاده از گرما و حرارت

چسب را گرم کنید. این باعث می شود چسب نرم تر و کار با آن آسان تر شود. می توانید سشوار را روی داغ‌ترین حالت قرار دهید یا از تفنگ حرارتی استفاده کنید، اما مراقب باشید که پوشش شفاف رنگ را بیش از حد گرم نکنید.
با استفاده از شی نسبتا تیز مثل کارت بانکی یا کاردک چسب را خراش دهید. کارت را 45 درجه به سمت سطح کج نگه دارید و آن را به طور مکرر داخل چسب بلغزانید تا چسب شل شود.

3.استفاده از نفت سفید

شما همچنین می توانید از نفت سفید استفاده کنید، اما برای اطمینان بهتر، ابتدا آن را روی یک ناحیه نامرئی از رنگ، به عنوان مثال، زیر کاپوت یا زیر درب صندوق، آزمایش کنید.

4.استفاده از روغن

یکی دیگر از روش‌هایی که ممکن است تاثیر داشته باشد استفاده از روغن ، به ویژه روغن آفتاب گردان است.
برای این کار مقداری از روغن را به همراه مواد شوینده ظرفشویی روی یک پارچه مرطوب معمولی ریخته و به آرامی روی سطح بمالید.

توجه!

تحت هیچ شرایطی نباید از مواد ساینده استفاده شود. آثار چسب را از بین می برند، اما با آنها رنگ خودرو نیز از بین می‌رود.

پاک کردن چسب از روی شیشه ماشین

پاک کردن چسب از روی شیشه ماشین

چسب را خیس کنید. یک پارچه گرم و مرطوب را برای مدتی روی چسب نگه دارید تا به شل شدن آن کمک کنید.
آن را خراش دهید. یک تیغ یا کارتک را با زاویه 45 درجه نگه دارید و آن را داخل چسب بلغزانید. برای جلوگیری از خراشیدن شیشه، زاویه را حفظ کنید. هنگام خراشیدن تکه های آن را پاک کنید.
همچنین می توانید از پاک کننده چسب لاک پاک کن/ استون استفاده کنید.

توجه!

از استون برای پاک کردن چسب از روی بدنه خودرو استفاده نکنید چراکه باعث از بین رفتن رنگ خودرو می شود.
برای پاک کردن بقایای مواد شیمیایی از شیشه پاک کن استفاده کنید.
اگر روش بالا موثر نبود شما می توانید از مقاله‌ی (چگونه چسب سیلیکون آکواریوم را از روی شیشه پاک کنیم ؟) برای پاک کردن چسب از روی شیشه اتومبیل خود استفاده کنید.

پاک کردن چسب از داخل ماشین

پاک کردن چسب از داخل ماشین

شما می توانید برای پاک کردن چسب از داخل خودرو و داشبورد نیز از آب و صابون استفاده کنید.
برای این کار در ابتدا آن را بتراشید. جدا کردن چسب با انگشتان کمک می کند تا سریعتر چسب از داخل ماشین شما پاک شود. برای پاک کردن چسب از روی سطح داخلی ماشین خود، از وسایل خیلی تیز استفاده نکنید چراکه ممکن است به سطح آسیب برساند.
سطح را با استفاده از یک پارچه‌ی گرم و مرطوب خیس کنید و به مدت نیم ساعت روی سطح نگهدارید تا چسب شل شود و راحت پاک شود. این کار را می توانید تا زمانی که از شل شدن کامل چسب مطمئن شدید ، تکرار کنید.

توجه!

برای گرم کردن چسب از حرارت مستقیم دادن به سطح خودداری کنید چرا که ممکن است جنس سطح در برابر گرما مقاوم نباشد و آسیب ببیند.
در مواقعی که پاک کردن چسب جز کارهایی است که زیاد با آن سرو کله می زنید بهتر است از محصول چندکاره WD-40 استفاده کنید .
WD-40 برای پاک کردن چسب از روی ماشین
اگر می‌خواهید در عرض چند دقیقه و بدون اینکه روی رنگ آن تأثیری بگذارد از شر چسب خودرو خلاص شوید، می‌توانید با کمک محصول چندکاره WD-40 این کار را انجام دهید.
این مایع به شما کمک می کند تا با برخی از بدترین لکه‌ها و چسب های باقی مانده با شکستن پیوندهای بین ذرات و به راحتی جدا شدن آنها مقابله کنید.
در اینجا مراحل اصلی حذف چسب از رنگ خودرو آورده شده است:

مرحله 1
یک قوطی از محصول چند منظوره WD-40 دریافت کنید
همانطور که از نام آن پیداست، محصول چندکاره WD-40 را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از جمله چربی زدایی اجناس، زدودن زنگ زدگی فلزات، فن های روانکاری و موارد دیگر.

مرحله2
قوطی WD-40 خود را بردارید، آن را به خوبی تکان دهید و به آرامی روی نواحی آسیب دیده ماشین خود با چسب اسپری کنید. در حالی که مطمئن می شوید که باقی مانده چسبنده کاملاً با مایع پوشانده شده است، مایع زیادی را روی ماشین خود اسپری نکنید زیرا ممکن است به رنگ آن آسیب برساند.
مرحله 3
بلافاصله پس از پاشیدن مایع، فرآیند تمیز کردن را ادامه ندهید. چند دقیقه صبر کنید زیرا WD-40 جادوی خود را نشان می دهد و باندهای چسب را باز می کند و در مرحله بعد برداشتن چسب را برای شما آسان تر می کند.
مرحله 4
آن را خراش دهید یا پاک کنید هنگامی که چند دقیقه صبر کردید، می توانید با استفاده از یک پارچه نخی نرم چسب را خراش دهید یا پاک کنید. اطمینان حاصل کنید که چسب فوق العاده را به آرامی تمیز می کنید و مطمئن شوید که رنگ روی ماشین شما تأثیر نمی گذارد. با WD-40، این احتمال وجود دارد که کار را در یک بار انجام دهید.
مرحله 5
شستشوی نهایی را انجام دهید هنگامی که ماشین شما از چسب پاک شد، می توانید آن را با آب و صابون شستشو دهید. این به شما امکان می دهد تا از شر هر گونه باقیمانده یا ناخالصی روی سطح فلز خلاص شوید.

 

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی لباس

چسب سیلیکون به دلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارد یکی از سرسخت‌ترین مواردی هست که از روی پارچه پاک می شود بر همین اساس ،چسب درزگیر مطابق با ماهیت خود، به داخل الیاف پارچه نفوذ می کند و باعث چسبندگی الیاف می‌شود.

ما در این مقاله شما را با روش‌های پاک کردن چسب سیلیکون آشنا می‌کنیم:

1.منجمد کردن و خراش دادن پارچه

با یک شی تیز مثل چاقو یا قیچی می توانید چسب را از روی پارچه خراش دهید این کار را با احتیاط کامل انجام دهید و مواظب باشید به دست خود و پارچه آسیب نزنید، همچنین می توانید با قرار دادن تکه یخ روی پارچه باعث سفت شدن چسب شوید و سپس آن را شی تیز از روی پارچه بردارید.
معمولاً این روش روی پارچه‌ی نخی یا هر پارچه صنعتی خوب جواب می‌دهد. بعضی‌ها توصیه می کنند که لباس را کمی داخل فریزر بگذارید تا چسب سفت شود و به راحتی جدا گردد.

پاک کردن چسب آکواریوم از لباس

2.استفاده از حلال مخصوص چسب آکواریوم

بعضی از چسب‌ها دارای حلال مخصوص هستند که چسب آکواریوم هم جز این چسب‌ها می‌باشد .
این حلال مخصوص چسب تازه ریخته شده یا منجمد شده را به راحتی از روی پارچه و دیگر سطوح برمی دارد.باید وجه داشته باشید که طبق دستورالعمل آنها را استفاده کنید.
شما می توانید در عرض 5دقیقه بعد از ریختن این محلول‌ها با چاقو یا شی تیز مواد را از روی پارچه بردارید.

3.استفاده از ترکیب الکل با استون

ترکیب دو ماده الکل و استون می تواند تاثیری خوبی برای پارچه‌هایی که مدت زمان طولانی از ریختن چسب بر روی آن‌ها گذاشته باشد.
شما برای اینکار به مقدار مساوی؛الکل 70درصد یا 96 درصد را با استون یا پاک کننده لاک ناخن ترکیب کنید و آن را روی سطح مورد نظر بریزید سپس با یک پارچه دیگر روی سطح موردنظر را مالش دهید بعد از این که چسب سیلیکون نرم شد آن را با یک شی تیز خراش دهید و چسب را پاک کنید.

پاک کردن چسب آکواریوم از لباس

4.استفاده از اتو

یکی دیگر از روش های از بین بردن چسب آکواریوم استفاده از اتو می باشد.
این روش برای از بین بردن چسب سیلیکونی مایع بسیار مناسب می‌باشد،برای اینکار کافی است پارچه را روی سطح صاف پهن کنید یک عدد دستمال کاغذی ،حوله نازک یا هر پارچه ای که قابلیت جذب داشته باشد را روی قسمتی که چسب ریخته بگذارید و سپس اتو را روی دمایی بیشتر از مدیوم یا متوسط تنظیم کنید و آن را به مدت 1دقیقه روی دستمال کاغذی قرار دهید سپس چک کنید و ببینید که آیا چسب آکواریوم به کاغذ یا دستمال چسبیده است یا خیر. اگر نچسبیده بود، دوباره این کار را تکرار کنید.

5.استفاده از بنزین سفید

بنزین سفید یا تربانتین معدنی دو ماده حلال هستند که می‌توانند چسب را از روی لباس جدا کنند اگر موارد بالا جوابگوی حل مشکل شما نبود می توانید یکی از این مواد را با یک فرچه نرم روی لباس ریختید بعد از 5دقیقه آن را روی محل بمالید.

6.استفاده از پاک کننده های شیمیایی

از پاک کننده های شیمیایی استفاده کنید.
به دنبال پاک‌کننده های خاص درزگیری باشید. برای اطمینان از مناسب بودن، تمام دستورالعمل‌ها و هشدارهای ارائه شده توسط سازنده را دنبال کنید.

توجه!

همیشه از استفاده از لباس‌های قدیمی، پاک کننده های جدید را روی لباس‌های مهم یا مورد علاقه خود آزمایش کنید.

7.استفاده از ضد عفونی کننده دست

محصولات ضدعفونی کننده ضد باکتری می توانند برخی از لکه‌ها را از لباس پاک کنند و ممکن است بر روی چسب آکواریوم موثر باشند. برای اینکار ابتدا ضدعفونی کننده را روی ناحیه لکه دار فشار دهید. محل را با دستمال یا پارچه مرطوب به آرامی مالش دهید اگر لکه به خصوص بد است، ممکن است لازم باشد از چند کاربرد ضد عفونی کننده استفاده کنید.

پاک کردن چسب آکواریوم از لباس

8.استفاده از جوش شیرین

شما می توانید قسمت چسبی شده را با جوش شیرین مالش دهید ابتدا لکه را با آب خیس کنید سپس درحالی که پارچه هنوز خیس است، جوش شیرین را روی پارچه بریزید. جوش شیرین را با دستمال یا حوله روی پارچه ماساژ دهید تا چسب درزگیر از پارچه جدا شود. اگر لکه به طور کامل از بین نرفت، به تلاش خود ادامه دهید.

پاک کردن چسب آکواریوم از لباس

توجه!

  • چسب را خیس نکنید. با انجام این کار، چسب بیشتر به لباس شما می‌چسبد. صبر کنید تا کمی خشک شود و راحت تر کنده شود و سپس روش های بالا را به کار بگیرید.
  • برای اینکه متوجه شوید محصول پاک کننده ای که استفاده می کنید به پارچه آسیب وارد نمی‌کند، اول مقداری از آن را روی لباس تست کنید تا خیالتان راحت شود.
  • با شوینده معمولی لباس را بشویید و اجازه دهید که در معرض هوای آزاد خشک شود.
  • اگر لکه هنوز هم سفت و سخت باقی مانده بود، یک اسفنج را با آب و صابون ترکیب کنید و سعی کنید بقایای آن را بردارید.
  • وقتی که می‌خواهید از بنزین سفید یا روغن تربانتین یا دیگر محلولها استفاده کنید، حتماً دستکش و ماسک را فراموش نکنید زیرا خطر مسمومیت و یا آسیب پوستی وجود دارد.
  • در نهایت از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، این است هنگامی که می‌خواهید با چسب آکواریوم کار کنید، باید کهنه‌ترین لباس خود را بپوشید تا اگر به چسب آغشته شد و به آن آسیب رسید، خیلی حسرت نخورید.

نحوه پاک کردن چسب آکواریوم از روی پارچه چرم

برای پاک کردن لکه چسب از روی پارچه چرم ابتدا می‌توانید کار را با تراشیدن سطح شروع کنید توجه داشته باشید این کار را به آرامی و با یک شی نسبتا تیز انجام دهید تا به پارچه آسیب نرسد.
اگر چسب یا ردی از آن روی پارچه باقی مانده بود می‌توانید از حلال‌های زیر استفاده کنید.

  • استون:ابتدا یک پنبه آغشته به پاک کننده لاک ناخن پایه استون را روی یک ناحیه پنهان بمالید تا بررسی کنید که آیا به چرم آسیب می‌رساند یا خیر سپس بعد از اطمینان آن را روی چسب بزنید، مراقب باشید که آن را پخش نکنید. اجازه بدهید در چسب نفوذ کرده و شل شود، سپس آن را با پارچه پاک کنید.
  • سرکه:کمی سرکه را به پنبه ای بزنید و روی لکه بگذارید تا به تدریج چسب وربیاید. در مورد چسب آکواریوم این کار را باید چند بار تکرار کنید. زیرا چسب آکواریوم از چسب های دیگر قوی تر است.
  • سواب پنبه:ابتدا استون را روی یک ناحیه پنهان بمالید تا بررسی کنید که آیا به چرم آسیب می‌رساند یا خیر.از یک سواب پنبه‌ای استفاده کنید تا محل چسب را با استون اشباع کنید.محلول را به آرامی روی محل بمالید تا چسب شل شود.محل مورد نظر را با پارچه‌ حوله ای خود فشار دهید، اما آن را مالش ندهید.محل را با آب گرم و صابون پاک کنید.
  • پودرتالک: تالک به طور طبیعی یک ماده معدنی بوده و ترکیبی از سیلیکات منیزیم، اکسیژن و هیدروژن است و قابلیت جذب رطوبت، روغن‌ها و عطر‌ها را دارد.
    پودر تالک یک افزودنی در پودرهای بچه است.
    با استفاده از پودرتالک، چسب خشک شده را تا جایی که ممکن است پاک کنید و با یک پارچه مرطوب روی لکه بمالید. این باید به جمع شدن آن کمک کند.

پاک کردن چسب از چرم

نحوه پاک کردن چسب آکواریوم از روی بافت

برای پاک کردن چسب از روی بافت ابتدا بخش زیادی از چسب را از روی پارچه بردارید برای این کار می‌توانید با استفاده از قیچی یا تیغ پرز های قسمت چسبی شده بافت را جدا کنید، توجه داشته باشید به خود بافت و دست خود آسیب نرسانید.
سپس با استفاده از استون می‌توانید باقی‌مانده چسب را پاک کنید‌. برای استفاده از استون توجه داشته باشید که در ابتدا مقدار کمی از آن را در قسمتی که جلوی دید نیست استفاده کنید تا از آسیب نرساندن آن به بافت و رنگ آن اطمینان پیدا کنید.
برای پاک کردن چسب شما می‌توانید از یخ هم استفاده داشته باشید .تکه یخ را روی چسب قرار دهید و بعد از چند دقیقه آن را با دستمال پاک کنید.

پاککردن چسب آکواریوم از روی بافت

نحوه پاک کردن چسب آکواریوم از روی مخمل

برای اینکار کافی است مقداری از سرکه را به پنبه آغشته کنید و سپس روی چسب بمالید ،در مواقعی که عمق و نفوذ چسب بر روی پارچه زیاد بوده بهترین راهکار مشورت با یک خشک‌شویی است.

پاک کردن چسب از روی مخمل

توجه!

برای استفاده از برخی حلال‌ها برای پارچه‌هایی با بافت حساس قبل از استفاده حتما برچسب جنس پارچه لباس را مطالعه کنید.

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی شیشه

پاک کردن چسب از روی شیشه

 

1.استفاده از آب داغ و صابون

در این روش اگر امکانش وجود دارد، شیشه را در آب داغ و صابون خیس کنید . بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه خیس کردن مناسب است و می‌تواند باعث شل شدن چسب و راحت کنده شدن آن با دست شود و اگر شیشه شما امکان جابه جایی نداشت و یا بزرگتر از آن باشد که بخواهید شیشه موردنظر را در آب غوطه‌ور کنید ( مثلاً برای برچسب روی شیشه ماشین ) می توانید محلول آب داغ و صابون را به آهستگی روی شیشه بریزید.
این کار را تا می توانید تا زمانی ادامه دهید که چسب شل شود و کنده شود و سپس یا با پارچه یا اسفنج محل مورد نظر را نمدار کنید.

2.استفاده از جوش‌شیرین و روغن

جوش شیرین یکی از پاک کننده ‌های جهانی بوده و می‌تواند کثیفی و چربی را در خود حل کند . اضافه کردن روغن به جوش شیرین باعث راحت‌تر شدن استفاده از آن می‌شود .
برای این کار میزان مساوی جوش‌شیرین و روغن آشپزی را با یکدیگر مخلوط‌ کنید و روی سطح مورد نظر بریزید ،سپس با دستمال بدون استفاده سطح را بمالید تا آثار چسب به طور کامل از سطح پاک شود.

جوش شیرین برای پاک کردن چسب

3.استفاده از حرارت

گرما و حرارت باعث شل شدن بافت چسب می شود و حرارت دادن می تواند موثرترین راه برای حذف چسب از روی شیشه باشد.
برای این کار شما می توانید از سشوار استفاده کنید. سشوار را روی حرارت زیاد قرار داده و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه آن را روی سطح چسب بگیرید و بعد از اینکه از شل شدن کامل چسب مطمئن شدید سریعا و قبل از اینکه چسب دوباره سرد شود با یک دستمال سطح را کامل تمیز کنید .

روش دوم برای حرارت دادن استفاده از نور مستقیم خورشید است این روش ممکن است زمانبر باشد .
شیشه را به مدت چند ساعت در آفتاب قرار دهید . در این روش نیز، سطح را سریعا پاک کنید تا فرصت سفت شدن و چسبیدن مجدد به شیشه را پیدا نکند.
اگر سطح موردنظر شما شیشه ماشین می باشد، ماشین را در روزی خیلی آفتابی به مدت ۲ تا ۳ ساعت در مقابل خورشید پارک کنید .

4.استفاده از الکل

برای مواقعی که امکان خیس کردن شیشه وجود ندارد استفاده از الکل می تواند روش مناسبی باشد.
مقداری الکل به پارچه یا پنبه بزنید. حواستان باشد که الکل قابل اشتعال است و در کنار گاز یا جای خیلی گرم نباید استفاده شود.
همچنین در مکانی که گردش هوای مناسبی دارد از آن استفاده کنید .
سطح چسب را با الکل بمالید . با یک‌بار مالیدن الکل ممکن است چسب کنده شود یا اینکه نیاز به چندین بار تکرار این کار باشد .

5.استفاده از اسپری روان کننده WD-40

اسپری روان کننده WD-40 یک حلال قدرتمند است که می‌تواند چسب را حل کند. اسپری WD-40 را روی دستمال بزنید و دستمال را روی سطح چسب بکشید . چسب با مقداری مالیدن دستمال کنده می‌شود . برای چسب‌های قوی ، ممکن است نیاز به استفاده از چاقوی کند یا تیغ برای کندن چسب پیدا کنید . توجه داشته باشید که اینکار را با احتیاط انجام دهید تا به دست و شیشه آسیبی وارد نشود.
از اسپری کردن مستقیم روی برچسب و برخورد آن با شیشه ، جلوگیری کنید و حتماً دستکش دستتان کنید .

توجه!

دستان و سطوحی که ممکن است آسیب ببینند را بپوشانید .
اسپری روان کننده WD-40 یک محلول شیمیایی قوی هست. بنابراین حواستان باشد که روی خودتان ، پارچه و حتی خود شیشه خورده اسپری نشود .
همچنین بجای اسپری روان کننده WD-40 از چربی‌زدای آشپزخانه نیز می‌توانید استفاده کنید .

6.استفاده از استون

ناحیه مورد نظر را با یک حوله آغشته به استون مالش دهید یا از برس استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام سیلیکون از بین رفته است.
همانطور که استفاده از لاک پاک کن یا استون برای پاک کردن چسب از انواع سطوح موثر می باشد در این مورد نیز ممکن است تاثیر خوبی داشته باشد.

استفاده از استون برای پاک کردن چسب

7.استفاده از پاک کننده

شاید مجبور باشید که چسب‌های قوی و خیلی چسبنده را با صابون ، روغن و هرگونه پاک‌کننده دیگر بازهم شستشو دهید تا از بین بروند .

نکات مهم!

  • سس مایونز یا کره بادام‌زمینی نیز ممکن است باعث از بین بردن چسب شوند.
  • با استفاده از سرکه بقیه چسب باقی‌مانده را می‌توانید بکنید .
  • برای استفاده از هر نوع مواد شیمیایی یا حلال چسب حتما قبل از استفاده تست کنید تا به سطح آسیب نرسد و بعد از استفاده دستان خود را حتما بشویید.
  • در هنگام استفاده از اشیاء تیز مراقب دستان و سطح باشید.
  • در هنگام استفاده از حرارت برای سطح توجه داشته باشید گرما را تنظیم کنید تا شیشه ترک نخورد.

 

نحوه‌ی پاک کردن چسب از روی چوب

برای پاک کردن چسب از روی سطوح چوبی شما می توانید از وسایل تجاری و یا از جایگزین های طبیعی مانند سرکه، سس مایونز یا پوست پرتقال برای یک محلول بدون مواد شیمیایی استفاده کنید

همچنین می توانید لکه‌های بزرگ چسب را با استفاده از سمباده بردارید و یا با حرارت دادن به لکه‌ها باعث نابودی آن‌ها شوید .

1.استفاده از محصولات خانگی

1.1.استفاده از سرکه سفید

اگر نگران خراب شدن سطوح چوبی خود با استفاده از محصولات شیمیایی هستید سرکه یک گزینه طبیعی خوب برای این کار است.
سرکه یکی از محصولات طبیعی که شما می‌توانید از آن برای پاک کردن چسب از سطوح چوبی استفاده کنید.

یک پارچه تمیز را در 1/2 فنجان (120 میلی لیتر) سرکه سفید خیس کنید. پارچه را فشار دهید و چسب را با آن بمالید. یکباره زیاد سرکه نریزید. به مقدار کم روی آن بزنید تا چسب نرم و شل شود. سپس با انگشتان خود چسب را به آرامی بکنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

2.1.استفاده از سس مایونز

در مواقعی که لکه‌ی ریخته شده روی چوب کوچک است می‌توانید از سس مایونز برای حذف آن استفاده کنید.چرا که روغن موجود در سس مایونز می‌تواند بافت چسب را شل کند و راحت تر از روی چوب پاک شود.
مقدار کمی سس مایونز را با انگشتان خود روی چسب بمالید. اجازه دهید مایونز به مدت 15 دقیقه بماند. سپس مایونز و چسب را با یک پارچه تمیز پاک کنید.

اگر با اولین استفاده از سس مایونز چسب جدا نشد، ممکن است لازم باشد یک لایه دیگر بمالید تا جدا شود.

پاک کردن چسب از روی چوب

3.1.استفاده از پوست پرتقال

یکی دیگر از روش های موثر برای لکه های کوچک چسب استفاده از پوست پرتقال می‌باشد.
مرکبات موجود در پوست پرتقال می‌تواند به شکستن چسب کمک کند و جدا کردن آن را آسان‌تر کند. پرتقال را پوست بگیرید و پوست آن را روی چسب قرار دهید. اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس پوست پرتقال را جدا کرده و با استفاده از یک پارچه چسب را پاک کنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

4.1.سنباده زدن لکه های چسب بزرگ و سرسخت

برای از بین بردن لکه های بزرگ و سخت چسب شما می‌توانید از کاغذ سمباده استفاده کنید.
سمباده‌ها ورقه‌هایی هستند از جنس کاغذ، مقوا و پارچه که روی آنها دانه های ساینده مختلفی وجود دارد.
شما می توانید به نسبت ضخامت و سختی چسب ریخته شده بر روی سطح چوب از سمباده های متفاوتی استفاده کنید . مثلا برای چسب ضخیم از کاغذ سمباده ضخیم استفاده کنید.
سپس بعد از اینکه چسب را کاملا از روی سطح پاک کردید با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

توجه!

سمباده زدن روی سطح را به آرامی و با احتیاط انجام دهید و دقت کنید فقط محدوده و سطحی که چسب ریخته شده را سمباده بزنید و به سطح چوب آسیب نزنید .

برای اینکه زودتر به نتیجه برسید. بهتر است ابتدا از کاغذ سمباده 600 استفاده کنید و بعد از اینکه بخش زیادی از چسب را از بین بردید برای ادامه کار و بقایای باقیمانده از کاغذ سمباده 1200 استفاده کنید.
در مواقعی که به طور تصادفی روی چوب را کمی سمباده زدید و یا هنگام جدا کردن چسب مقداری از روکش چوب نیز جدا شد می توانید از روکش های چوبی ، ساتن یا براق کننده و یا لاک چوب برای ترمیم سطح استفاده کنید

پاک کردن چسب از روی چوب

2.استفاده از محصولات شیمیایی

1.2.استفاده از استون

همانطور که استون برای پاک کردن بیشتر چسب‌ها از روی سطوح مختلف موثر است برای پاک کردن چسب از روی چوب نیز کاربرد دارد. اما این کارایی برای همه چسب‌ها جواب نمی دهد.
از آنجا که استون به رنگ سطوح آسیب می رساند و ممکن است باعث از بین رفتن رنگ سطوح شود، تنها چوب‌هایی که می توان از استون برای آن استفاده کرد چوب های خام هستند.و برای چوب های فراوری نشده و رنگ شده از استون استفاده نکنید چرا که باعث از بین رفتن رنگ سطح چوب می شود .
مقداری از استون را روی پنبه یا پارچه بریزید و آن را مستقیما روی چوب بمالید. آن را در جای دیگری روی چوب قرار ندهید، زیرا ممکن است به چوب آسیب برساند.

هنگام استفاده از استون از دستکش و ماسک استفاده کنید تا بخار آن را استنشاق نکنید. یک پنجره را باز کنید یا چوب را در فضای باز تمیز کنید.
اجازه دهید استون به مدت 1 دقیقه بماند. از یک پارچه نرم استفاده کنید تا چسب را به آرامی بکشید تا جدا شود.

پاک کردن چسب از روی چوب

 

2.2.استفاده از وازلین یا ژله نفتی

برای لکه های کوچک چسب و زمانی که عجله ای برای پاک کردن چسب ندارید می توانید از وازلین و ژله نفتی استفاده کنید.
وازلین و ژله نفتی می توانند به نرم شدن چسب کمک کنند و راحت تر از بین بروند. به مدت 12 ساعت یا بیشتر بگذارید وازلین و یا ژله نفتی روی سطح بماند سپس آن را با پارچه و به آرامی از روی سطح پاک کنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

3.2.حرارت دادن

یکی دیگر از راه‌هایی که باعث نرم شدن و پاک کردن راحت چسب از روی سطوح می شود حرارت دادن به سطح چسب می‌باشد .
برای این کار می توانید از سشوار و یا فن حرارتی استفاده کنید.
سشوار را روی کمترین درجه تنظیم کنید و به مدت حدودا 15 ثانیه در فاصله 5.1 تا 7.6 سانتی متر از چسب قرار دهید.اگر یک لایه چسب ضخیم وجود دارد یا چسب خیلی چسبنده است، ممکن است لازم باشد خشک کن یا فن را برای 20 تا 25 ثانیه اعمال کنید. آن را بیش از 30 ثانیه در یک زمان استفاده نکنید.

پاک کردن چسب از روی چوب

توجه!

مقدار دمای سشوار و فاصله‌ی آن تا چسب به مقدار چسب ریخته شده دارد.مراقب باشید بیشتر از حد معمول از آن و استفاده نکنید تا به چوب آسیب نرسد.

نحوه پاک کردن چسب سیلیکون آکواریوم از روی کاشی

1.استفاده از آب داغ

استفاده از آب داغ یکی از راحت‌ترین روش های ممکن برای حذف چسب آکواریوم از روی کاشی می باشد.مقداری آب جوش را به آرامی روی سطح چسب کاشی بریزید. در عرض 40 تا 60 دقیقه بعد از ریختن آب، باید ترک‌هایی را روی چسب ببینید. آب جوش از مقاومت و استحکام چسب کاشی کاسته و کندن آن با کاردک یا شی تیز را آسان تر می‌کند.

2.استفاده از جوش شیرین و روغن

جوش شیرین یکی از پاک کننده ‌های جهانی بوده و می‌تواند کثیفی و چربی را در خود حل کند . اضافه کردن روغن به جوش شیرین باعث راحت‌تر شدن استفاده از آن می‌شود .
از روغنی مانند روغنی زیتون ، کانولا و روغن گیاهی می‌توانید استفاده کنید .
برای این کار میزان مساوی جوش‌شیرین و روغن آشپزی را با یکدیگر مخلوط‌ کنید و روی سطح مورد نظر بریزید ،سپس با دستمال بدون استفاده سطح را بمالید تا آثار چسب به طور کامل از سطح پاک شود.

جوش شیرین برای پاک کردن چسب

3.استفاده از حرارت

برای این کار شما می توانید از سشوار استفاده کنید. سشوار را روی حرارت زیاد قرار داده و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه آن را روی سطح چسب بگیرید و بعد از اینکه از شل شدن کامل چسب مطمئن شدید سریعا و قبل از اینکه چسب دوباره سرد شود با یک دستمال سطح را کامل تمیز کنید .

4.استفاده از الکل

مقداری الکل به پارچه بزنید . حواستان باشد که الکل قابل اشتعال است و در کنار گاز یا جای خیلی گرم نباید استفاده شود . همچنین در مکانی که گردش هوای مناسبی دارد از آن استفاده کنید .
سطح چسب را با الکل بمالید . با یک‌بار مالیدن الکل ممکن است چسب کنده شود یا اینکه نیاز به چندین بار تکرار این کار باشد.

5.استفاده از اسپری روان کننده WD-40

اسپری روان کننده WD-40 یک حلال قدرتمند است که می‌تواند چسب را حل کند. اسپری WD-40 را روی دستمال بزنید و دستمال را روی سطح چسب بکشید . چسب با مقداری مالیدن دستمال کنده می‌شود . برای چسب‌های قوی ، ممکن است نیاز به استفاده از چاقوی کند یا تیغ برای کندن چسب پیدا کنید. توجه داشته باشید که اینکار را با احتیاط انجام دهید تا به دست و کاشی آسیبی وارد نشود.
از اسپری کردن مستقیم روی برچسب و برخورد آن با کاشی، جلوگیری کنید و حتماً دستکش دستتان کنید .

توجه!

دستان و سطوحی که ممکن است آسیب ببینند را بپوشانید .
اسپری روان کننده WD-40 یک محلول شیمیایی قوی هست . بنابراین حواستان باشد که روی خودتان ، پارچه و حتی خود کاشی خورده اسپری نشود .
همچنین بجای اسپری روان کننده WD-40 از چربی‌زدای آشپزخانه نیز می‌توانید استفاده کنید .

6.استفاده از استون

ناحیه مورد نظر را با یک حوله آغشته به استون مالش دهید یا از برس استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام سیلیکون از بین رفته است.
همانطور که استفاده از لاک پاک کن یا استون برای پاک کردن چسب از انواع سطوح موثر می‌باشد، در این مورد نیز ممکن است تاثیر خوبی داشته باشد.

استفاده از استون برای پاک کردن چسب

7.استفاده از سرکه

مقداری از سرکه روی دستمال بریزید و روی چسب بمالید.برای این کار لازم است لازم است اول با کاردک یا شی تیز از ضخامت چسب ریخته شده بر روی کاشی کم کنید.

8.استفاده از پاک کننده

شاید مجبور باشید که چسب‌های قوی و خیلی چسبنده را با صابون ، روغن و هرگونه پاک‌کننده دیگر بازهم شستشو دهید تا از بین بروند .

نکات مهم!

1– سس مایونز یا کره بادام‌زمینی نیز ممکن است باعث از بین بردن چسب شوند .
2 – برای استفاده از هر نوع مواد شیمیایی یا حلال چسب حتما قبل از استفاده تست کنید تا به سطح آسیب نرسد و بعد از استفاده دستان خود را حتما بشویید.
3– در هنگام استفاده از اشیاء تیز مراقب دستان و سطح باشید.

 

پاک کردن چسب از روی پلاستیک

 

1.استفاده از جوش شیرین و روغن

پاک کردن چسب از روی پلاستیک

مرحله 1
مقدار مساوی از روغن و جوش شیرین را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآیند. می‌توانید از هر نوع روغنی مانند روغن نارگیل یا زیتون ،روغن کانولا، گیاهی یا آفتابگردان استفاده کنید.جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار عمل می‌کند تا چسب را پاک کند.
مقدار مخلوط شما بستگی به اندازه لکه چسب دارد. برای چسبی که روی یک بطری پلاستیکی کوچک باقی مانده است، به عنوان مثال، 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن باید کار کند.
در مواقعی که برایتان مهم است که شی بوی روغن را نگیرد و بوی خوبی بدهد، چند قطره اسانس را به همراه روغن پخت و پز مخلوط کنید. نعناع، اسطوخودوس یا لیمو هم برای از بین بردن بوی بد موثر است.
بهترین روغن در مواقعی که قدرت چسبندگی چسب بالا است روغن نارگیل می باشد چرا که چربی آن بیشتر از روغن زیتون است و برای حل کردن چسب سرسخت بهتر است.

مرحله2
مخلوط را به قسمتی که روی آن چسب است بمالید. از دستان خود برای استفاده از جوش شیرین و روغن استفاده کنید و مطمئن شوید که با مالش در دایره های کوچک، تمام چسب را اشباع کنید. کار را تا جایی که جای چسبناک کاملا پوشیده نشده ادامه دهید.
اگر پوست دستتان حساس هست اینکار را با دستکش یا پارچه انجام دهید تا جوش شیرین پوست دست شما را خشک نکند.
مرحله 3
بگذارید مخلوط به مدت 30 دقیقه روی سطح بماند. این کار به جوش شیرین و روغن اجازه می‌دهد تا چسب را نرم و شل کنند و جدا کردن آن سخت نباشد. هرچه مدت زمان بیشتری مخلوط را روی آن بگذارید، چسب راحت‌تر جدا می‌شود.
مرحله4
اگر یک اسفنج آشپزخانه دارید، از قسمت ساینده آن استفاده کنید. این کار را تا زمانی که اثرات چسب کاملا از بین نرفته ادامه دهید.
اگر چسب جدا نمی‌شود، مقدار بیشتری جوش شیرین و روغن بمالید، سپس اجازه دهید 30 دقیقه دیگر بماند و دوباره سعی کنید آن را بردارید.
پاک کردن چسب از روی پلاستیک

توجه!

برای این کار از سیم ظرف شویی یا جسم زبر استفاده نکنید و یا با به آرامی و با دقت انجام دهید اجسام زبر باعث خش افتادن به سطح پلاستیکی می‌شود.

مرحله5
پلاستیک را با صابون و آب گرم بشویید. با این کار هر گونه باقی مانده چسبنده یا روغن از بین می‌رود. پلاستیک را با استفاده از یک پارچه مرطوب با صابون پاک کنید، سپس آن را بشویید تا دیگر چسبناک یا چرب نباشد.
پلاستیک را با یک پارچه تمیز خشک کنید یا پس از شستشوی کامل، اجازه دهید در هوا خشک شود.

2.استفاده از سرکه

مرحله1
برای چسبی که کاملاً سفت نشده است، یا اگر قبلاً آن را با مخلوط مایع یا روغن نرم کرده‌اید، از یک خراش پلاستیکی برای جدا کردن باقی مانده‌ها استفاده کنید.
مراقب باشید که پلاستیک را خراش ندهید.
می‌توانید از یک چاقوی پلاستیکی یا لبه یک کارت اعتباری قدیمی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، استفاده کنید.
از استفاده کردن اشیاء تیز یا هر چیز فلزی مانند تیغ خودداری کنید، زیرا ممکن است به پلاستیک آسیب برساند.
پاک کردن چسب از روی پلاستیک
مرحله2
اگر امکان دارد شی را در سرکه خیس کنید تا چسب حل شود. اگر امکان این کار وجود ندارد یک پارچه یا حوله کاغذی را در سرکه آغشته کنید و روی چسب بگذارید. بگذارید 15 تا 30 دقیقه روی آن بماند، سپس باقیمانده‌هایی که شل شده‌اند را پاک کنید.
برای رفع بوی سرکه، پلاستیک را با آب گرم و صابون بشویید.

3.استفاده از الکل

الکل را به عنوان محلول بدون مواد شیمیایی برای چسبی که به سختی جدا می‌شود، موثر است. یک گلوله پنبه را در مایع آغشته کنید، سپس آن را روی چسب بمالید. با مالش دادن محل باقیمانده باید به سمت بالا کشیده شود. مالش آن را ادامه دهید تا تمام چسب پاک شود و در صورت نیاز مجدداً مایع را بمالید.
می‌توانید از مایع ضد عفونی کننده دست و یا استون استفاده کنید.
برای پاک کردن چسب‌های قوی با الکل، قبل از اینکه سعی کنید آن را بشویید، اجازه دهید مایع به مدت 15 تا 30 دقیقه روی چسب بماند تا حل شود.

4.استفاده از سس مایونز یا کره بادام زمینی

اگر پلاستیک شما متخلخل نیست، می توانید از سس مایونز یا کره بادام زمینی استفاده کنید . از آنجایی که هر دوی این غذاها در درجه اول چربی هستند، حاوی مقدار زیادی روغن هستند که می تواند به پلاستیک متخلخل نفوذ کند و آنها را لکه دار کند.
برای پلاستیک های محکم تر، محل چسب را با یک لایه ضخیم سس مایونز یا کره بادام زمینی بپوشانید، سپس بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس آن را بردارید.
اگر مطمئن نیستید که پلاستیک شما متخلخل است، یک نقطه کوچک را آزمایش کنید. مقداری سس مایونز یا کره بادام زمینی بمالید و نیم ساعت صبر کنید. اگر متوجه لکه شدید، روش دیگری را برای از بین بردن چسب امتحان کنید.

5.استفاده از پاک کننده های چسب

اگر لکه‌ی چسب شما سخت تر از آن است که با روش های بالا از بین برود، یک پاک کننده خریداری کرده و استفاده کنید. محصولات مخصوص از بین بردن چسب، مانند WD-40، در از بین بردن مواد چسبنده روی پلاستیک بسیار موثر هستند. دستورالعمل‌های روی بسته را دنبال کنید تا مطمئن شوید که از آن به طور ایمن و درست استفاده می‌کنید.

پاک کردن چسب از روی پلاستیک
برای پاسخ به سوالات خود درباره‌ی چسب آکواریوم و تمام چسب‌های دیگر می‌توانید از مقالات سایت پرشیا استفاده کنید.

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

35 thoughts on “حلال چسب سیلیکون آکواریوم چیست؟

  1. رشیدی ازبرازجان :

    مطالب مفید اماسعی کنید کمترباشه که مطالعه راحت تری داشته باشه
    ممنون از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *