چسب سیلیکون چیست؟(کاربردها،ویژگی‌ها و تفاوت های آن با دیگر چسب‌ها)

اطلاعات کامل چسب های سیلیکون

اگر این سوال برایتان پیش آمده باشد که سیلیکون چیست؟ و چسب های سیلیکونی چه نوع چسب‌‎‌‌هایی هستند؛ این مقاله نگاهی عمیق به چسب های سیلیکونی انداخته است و می‌تواند شما را به پاسخ سوالتان برساند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

سیلیکون چیست؟
چسب سیلیکونی چیست؟
چسب سیلیکونی چگونه ساخته می شود؟
انواع چسب های سیلیکون براساس رنگ و کاربرد
انواع چسب های سیلیکون از نظر ساختار

مزایا و معایب چسب های سیلیکون
موادی که چسب های سیلیکونی به آنها می چسبند؟
ویژگی های چسب های سیلیکون
کاربرد چسب های سیلیکون
تفاوت چسب سیلیکون آکواریوم با انواع چسب‌ها

سیلیکون (پلیمر)

سیلیسیم (به فرانسوی: Silicium) یا سیلیکن (به انگلیسی: Silicon) با نشان شیمیایی Si یک عنصر شیمیایی از خانوادهٔ شبه فلزات است.
عنصر سیلیکون یا سیلیسیم (با فرم نوشتاری Silicon) پایه ساخت پلیمرهای مصنوعی پرکاربردی به نام سیلیکون (با فرم نوشتاری Silicone) یا پلی‌سیلوکسان‌ها (به انگلیسی: polysiloxanes) می‌باشد.
سیلیکون یا پلی‌سیلوکسان پلیمر های مصنوعی هستند که بعد از ترکیب اتم سیلیکون با اکسیژن و عناصر دیگری مثل کربن و هیدروژن ساخته شده است.
این پلیمرها که به صورت مایع یا لاستیکی موجود می باشند در اکثر مواقع در برابر گرما مقاومت بالایی دارند و برای کاربردهایی از قبیل: درزگیر و آب‌بند، چسب، روان کار، لوازم پخت‌وپز و هم‌چنین عایق حرارتی و الکتریکی استفاده می شوند.

این پلیمر مصنوعی در حالت های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

روغن سیلیکون

روغن سیلیکون

گریس سیلیکون

گریس سیلیکون

لاستیک سیلیکون

لاستیک سیلیکون

رزین سیلیکون

رزین سیلیکون

درزبند سیلیکون

درزگیر سیلیکون

کاشف سیلیکون _فردریک کیپینگ (Frederic Stanley Kipping ) در هنگام تولید پلاستیک به جای استفاده از ترکیبان کربن، از زنجیره سیلیسیم استفاده کرد که به صورت اتفاقی خانواده سیلیکون‌ها را کشف کرد.
سیلیکون در دو حالت مایع و جامد وجود دارد که در هر دو حالت در برابر دما و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند .

چسب سیلیکونی

با توجه به تعریف سیلیکون تا حدودی با تعریف و خواص چسب های سیلیکون پی برده‌ایم .
خواص ویژه سیلیکون آن را به چسب فوق‌العاده ارتجاعی تبدیل می‌کند. خاصیت ارتجاعی و دیگر خواص آن در هر دمایی بدون تغییر باقی می ماند.
این چسب‌ها به دلیل انعطاف پذیری بالا و مقاومت در برابر تغییرات دمایی به یکی از چسب های پرکاربرد در صنعت تبدیل شده‌اند .

در ادامه با نحوه به وجود آمدن چسب های سیلیکون آشنا می شویم

چسب سیلیکونی چگونه ساخته می شود؟

سلیس(Silica)، با فرمول شیمیایی SiO2 ماده‌ی اصلی چسب های سیلیکون است، این ماده‌ی معدنی در ماسه، خاک، گرانیت و سنگ‌ها وجود دارد. سیلیس یک ترکیب طبیعی است که یک چهارم پوسته زمین را به خود اختصاص داده است و به شکل زمرد، کوارتز، خاک رس و شیشه در همه جای طبیعت یافت می شود.
سیلیس یا دی اکسید سیلیکون ، ترکیبی از سیلیکون و اکسیژن است که به سه شکل سه شکل اصلی سیلیس کوارتز، تری دیمیت و کریستوبالیت هستند .

مرحله 1:جداسازی سیلیس

ساخت چسب های سیلیکونی با جداسازی سیلیس از سیلیکون آغاز می شود. سیلیس را می توان به صورت خالص در برخی مواد معدنی یافت. رایج‌ترین مکان برای یافتن سیلیس در ماسه و کوارتز است و از آن جایی که سیلیکون دمای ذوب بالایی دارد، استخراج آن کاری دشوار می باشد.
برای استخراج سیلیس، سنگ معدن کوارتز را که از کوارتز و ماسه سیلیس تشکیل شده است؛ در اندازه های 25 میلیمتری خرد می کنند و سپس آسیاب می‌کنند.
هنگامی که تمام مواد در اندازه های کوچک آسیاب شدند، ابتدا ساییده می شوند،سپس شسته می شوند و شناور قرار می گیرند، در نتیجه ماسه کوارتز حاصل، از نظر ناخالصی غربال می شود.
در مرحله آخر با حرارت دادن ماسه خالص، سیلیکون را استخراج می‌کنند و به دلیل اینکه دمای ذوب سیلیکون بسیار بالا می‌باشد ،ماسه را باید تا 1800 درجه سانتیگراد گرم می‌کنند.
در نتیجه این فرایند حرارت دادن ،سیلیکون خالص جدا می شود باید توجه داشت که قبل از پردازش باید سرد شود.
هنگامی که مخلوط ماسه به اندازه کافی سرد شد، آن را به پودر تبدیل می کنیم.

مرحله 2:ساخت سیلیکون

برای تهیه سیلیکون، پودر سیلیکون با متیل کلرید مخلوط شده و حرارت داده می شود. فرآیند حرارت دادن واکنشی را بین ترکیبات ایجاد می کند تا متیل کلروسیلان تشکیل شود که حاوی دی متیل دی کلروسیلان، جزء اصلی سیلیکون است. دی متیل دی کلروسیلان با حرارت دادن در دماهای مختلف تقطیر می‌شود.
پس از تقطیر، آب به دی متیل دی کلروسیلان اضافه می شود که آن را به دیسیلانول و اسید هیدروکلریک جدا می کند. دیسیلانول توسط اسید هیدروکلریک متراکم می‌شود و پلی دی متیل سیلوکسان را تشکیل می دهد که حاوی پیوند سیلوکسان است، ستون فقرات سیلیکون. برای ایجاد نوع مناسب سیلیکون، آن را پلیمریزه می کنند تا آن را به یک چسب مبتنی بر لاستیک تبدیل کنند.

مرحله3:ساخت چسب سیلیکون

چسب‌ها و درزگیرهای سیلیکونی از سیلیکون پلیمریزه ساخته می شوند. هنگامی که سیلیکون خشک نشده باشد، یک ژل یا مایع بسیار چسبنده است. این یک ماده شیمیایی بی اثر است که برای استفاده در کاربردهای مختلف بی خطر است و غیر سمی است.
نتیجه نهایی تولید چسب های سیلیکونی یک چسب مقاوم در برابر حرارت انعطاف پذیر است که می تواند برای الکترونیک، خودروسازی و ساخت و ساز استفاده شود.

انواع چسب های سیلیکون بر اساس رنگ و کاربرد

چسب های سیلیکون آکواریوم در رنگ بندی های سفید ،مشکی ،قرمز و بی رنگ تولید و بسته بندی می‌شوند .
بدین ترتیب این چسب‌ها بر اساس رنگ کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال رنگ سفید برای درزگیری روشویی، سرویس‌های بهداشتی، کاشی‌ها و به طور کلی نواحی‌ای که در تماس مداوم با آب هستند، استفاده می‌شوند.
از رنگ مشکی چسب اکواریوم، برای درزگیری شیشه‌ها و سایر درزگیری‌های ماشین استفاده می‌کنند.

چسب‌هایی با رنگ قرمز نسوز هستند و از آن‌ها در شرایط نیاز داشتن به عایق حرارتی، استفاده می‌شود. در آخر چسب شفاف که از بقیه پرکاربردتر است؛ برای درزگیری روشویی یا چسباندن شیشه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب آکواریوم بی رنگ (شفاف) :

یکی از انواع چسب آکواریوم، چسب آکواریوم بی رنگ است و ظاهری بدون رنگ و شفافی دارد. چسب آکواریوم بی رنگ برای سطوحی مانند شیشه و آینه استفاده می‌شود.
در جاهایی که می‌خواهند چسب دیده نشود و مشخص نباشد، از چسب آکواریوم بی رنگ استفاده می کنند.
چسب سیلیکون شفاف برای نصب و چسباندن سطوح شیشه‌ای، پلاستیکی و شفاف به‌کار می‌رود. این چسب در صنایع آکواریوم، ویترین‌ها، دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها و سایر قطعات شفافی که نیاز به چسباندن دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب آکواریوم بی رنگ

چسب آکواریوم سیاه (مشکی):

چسب آکواریوم سیاه از انواع چسب آکواریوم است که رنگ ظاهری آن سیاه است. از چسب آکواریوم سیاه اغلب در صنعت خودرو سازی و برای متصل کردن شیشه های اتومبیل استفاده می‌شود.
در برخی مواقع چسب آکواریوم سیاه را با نام چسب شیشه اتومبیل می‌شناسند.

چسب سیلیکون مشکی

چسب آکواریوم سفید :

همان طور که از اسمش پیداست این نوع چسب رنگ ظاهری سفیدی دارد. چسب آکواریوم سفید بیشتر در کار های ساختمانی استفاده می شود.( مثل چسباندن وان و کاشی سرامیک و وسایل چینی )
این نوع چسب سیلیکون برای چسباندن و نصب سطوح مختلف به‌کار می‌رود. این چسب معمولا برای نصب پنجره‌ها، درب‌ها، تیرچه‌ها، لوله‌ها و سایر قطعات سازه‌ای استفاده می‌شود.

چسب آکواریوم سفید

چسب آکواریوم قرمز :

یکی از قوی‌ترین و مقاوم‌ترین چسب های آکواریوم، چسب آکواریوم قرمز است.
از چسب آکواریوم قرمز بیشتر در زمینه صنعت استفاده می شود. این نوع چسب به دلیل داشتن خواص عایق حرارتی و عایق الکتریکی، در صنایعی که در آن‌ها واکنش های شیمیایی سریع و قابل توجهی انجام می شود، استفاده های بسیار زیادی دارد.

چسب آکواریوم قرمز

 

انواع چسب های سیلیکون از نظر ساختار

انواع مختلفی از چسب‌ها و درزگیرهای سیلیکونی وجود دارد که انعطاف پذیری محکم چسب های سیلیکونی آنها را به یک راه حل بسیار محبوب برای تعداد زیادی از کاربردها تبدیل کرده است.

1.چسب سیلیکون حرارتی یا نسوز(سیلیکون RTV)

چسب سیلیکونی حرارتی به دلیل تحمل دمای بیش از 600 درجه فارنهایت یا 315 ،در برابر پیری، لرزش و ضربه مقاوم است. این یک چسب مایع است که ظاهری مانند ژل دارد.
سیلیکون با دمای بالا یک سیلیکون RTV است که بسته به میزان ضخامت آن به مدت 24 تا 48 ساعت نیاز دارد تا خشک شود.
سیلیکون RTV چسبی ملایم است که به هنگام چسباندن دو سطح بافت بالشتکی ایجاد می کند و به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و مواد شیمیایی اغلب برای عایق الکتریکی استفاده می‌شود.
سیلیکون RTV برخلاف سایر چسب های سیلیکونی که بیش از 24 ساعت طول می کشد،به محض قرار گرفتن در معرض هوا شروع به خشک شدن می کند؛ به همین دلیل است که در یک ظرف در بسته نگهداری می شود.

2.چسب سیلیکونی همه کاره (مولتی پورپز)

چسب لاستیک سیلیکون همه کاره (all purpose) تمام خواص معمول چسب سیلیکون را دارد. به دلیل خاصیت ضد آب بودن آن، اغلب برای کاربردهای دریایی و آبی به عنوان وسیله ای برای آب بندی و ضد آب استفاده می شود.
چسب لاستیک سیلیکونی با گذشت زمان ترک نمی خورد و خراب نمی‌شود.

3.چسب سیلیکونی تک‌جزئی

چسب سیلیکون تک جزئی نیازی به مخلوط کردن چسب با عامل دیگری ندارند. آن‌ها تمام مزایای چسب های سیلیکونی از جمله توانایی حفظ خواص کشسانی خود را در طیف وسیعی از دماها ارائه می‌دهند.
چسب سیلیکون تک جزئی در سختی‌ها و ویسکوزیته های (گرانروی) مختلف با درجه های مشخصی که شفافیت نوری دارند موجود است. مانند سایر اشکال چسب های سیلیکونی، سرعت خشک شدن به ضخامت کاربرد بستگی دارد.

4.چسب سیلیکونی دو جزیی

چسب های سیلیکونی دو جزئی دارای یک چسب و یک هاردنر مجزا هستند. آنها اندکی قبل از استفاده مخلوط می شوند تا چسب سیلیکونی به خواص فیزیکی مورد نظر دست پیدا کند.
واکنش بین ماده پخت(هاردنر) و چسب بلافاصله پس از مخلوط شدن شروع می شود و فرآیند عمل آمدن بر ویسکوزیته (گرانروی) چسب تأثیر می‌گذارد.
چسب دو جزئی

5.چسب فلوروسیلیکون

چسب فلوروسیلیکون (Fluorosilicone) حاوی تری فلوئوروپروپیل است. تری فلوئوروپروپیل مقاومت شیمیایی چسب را در برابر حلال‌ها، سوخت‌ها، روغن‌ها، اسیدها و مواد قلیایی فراتر از چسب های سیلیکونی افزایش می‌دهد.
این چسب خواص مکانیکی عالی دارد و به خوبی با هر نوع بستری پیوند می‌خورد.
این چسب در مدل های یک جزئی و دو جزئی در بازار وجود دارد که مشابه انواع چسب سیلیکونی،یک قسمت یا تک جزئی در معرض هوا و دو قسمت یا دو جزئی نیاز به مخلوط کردن دارند و بیشتر تحت عنوان سیلیکون های نماکاری و سیلیکون های مقاوم شناخته می شوند.

6.چسب های سیلیکونی حساس به فشار (PSA)

اصطلاح چسب حساس به فشار معرف چسب‌هایی است که در حالت خشک و دمای معمولی با فشار دست و انگشت با اجسام پیوند قوی برقرار می‌کنند.
چسب های سیلیکونی حساس به فشار از الاستومرهای مصنوعی ساخته شده‌اند که در برابر دماهای بالا مقاوم بوده و به بسترهای کم انرژی می‌چسبند.
آنها به نوعی از مواد مانند پلاستیک، پارچه، کاغذ یا فلز متصل می‌شوند که هنگام اعمال فشار به یک سطح می چسبند. PSA ها از زنجیره های پلیمری با مولکول های بزرگ ساخته شده‌اند که با زنجیره های تکراری مولکول های کوچکتر به هم مرتبط هستند.
خواص منحصر به فرد PSA ها طراحی و فرموله کردن آنها را برای اهداف مختلف از جمله نوار ماسک، فیلم برای محافظت از صفحه نمایش و نصب آسان عایق الکترونیکی ممکن می سازد. آنها در بسته بندی های مختلفی عرضه می شوند و در برابر قرار گرفتن در معرض تغییرات آب و هوایی شدید و محیط مقاوم هستند. PSA‌ها به خوبی با سطوح سخت و مرطوب و بسترهای کم انرژی پیوند می خورند.
PSA ها ماندگاری طولانی دارند، اما به راحتی می توان بدون باقی ماندن هیچ گونه اثری از آن جدا کرد. آنها به عنوان یک چسب زیست سازگار، ضد حساسیت و غیر تهاجمی برای بانداژ، پانسمان و نوار جراحی اقتباس شده اند. جذابیت اصلی PSA ها برای مصارف پزشکی توانایی آنها در جلوگیری از رشد باکتری ها و جلوگیری از مواد مضر در طول فرآیند بهبودی است.
اگرچه همه PSA ها یکسان عمل می کنند و ویژگی های مشابهی دارند، چسبندگی و چسبندگی آنها را می توان برای ویسکوزیته های مختلف و سینتیک های پخت تنظیم کرد.
خواص آنها را می توان با تغییر فرآیند پوشش و تغییر لایه‌ها بیشتر سفارشی کرد.
در اصل، PSA ها را می توان به گونه ای فرموله کرد که به طور خاص نیازها و الزامات طیف گسترده ای از کاربردها را برآورده کند.
چسب های فشار سیلیکونی دارای استحکام باند استثنایی هستند و به عنوان یک درزگیر انعطاف پذیر با ویژگی های یک ژل عمل می کنند.در دماهای پایین تر انعطاف پذیری دارند و در برابر اشعه UV و حلال‌ها مقاوم هستند.

7.چسب سیلیکون آکواریوم

چسب سیلیکون آکواریوم از جمله چسب‌هایی می باشد که برای آکواریوم و شیشه استفاده می باشد و برای جلوگیری از نشت مخزن و چسباندن سنگ‌ها، چوب و فلز و بسیاری دیگر از سطوح استفاده می شود.
و از آن جایی که چسب آکواریوم شفاف آن بعد از خشک شدن هیچ ردی از چسب دیده نمی‌شود، چسب ایده آلی برای استفاده در آکواریوم است.
چسب آکواریوم سیلیکونی ظاهری شبیه ژل دارد و استفاده از آن بسیار آسان است. عمل آوری چسب آکواریوم سیلیکونی حدودا 24 ساعتی طول می کشد.

بهتر است بدانید:
logo-persia

مزایای چسب سیلیکون

چسب سیلیکون مزایای متعددی نسبت به سایر انواع چسب دارد. این شامل:
1. مقاومت در برابر دما: چسب سیلیکونی می تواند در برابر دمای شدید مقاومت کند و برای استفاده در محیط های با دمای بالا ایده آل است.
2. مقاومت شیمیایی: چسب سیلیکونی در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است و برای استفاده در محیط های شیمیایی خشن مناسب است.
3. انعطاف پذیری: چسب سیلیکونی انعطاف پذیر است، به این معنی که می توان از آن برای چسباندن موادی که در معرض حرکت یا لرزش هستند استفاده کرد.
4. مقاومت در برابر آب: چسب سیلیکونی بسیار مقاوم در برابر آب است و برای استفاده در محیط های مرطوب ایده آل است.
5. استفاده آسان: چسب سیلیکونی به راحتی اعمال می شود و می توان از آن بر روی طیف وسیعی از مواد استفاده کرد.

معایب چسب سیلیکون

در حالی که چسب سیلیکون مزایای زیادی دارد، معایبی نیز دارد. این شامل:
1. زمان پخت طولانی: چسب سیلیکونی می تواند مدت زیادی طول بکشد تا خشک شود، که می تواند در برخی از کاربردها یک نقطه ضعف باشد.
2. برای همه مواد مناسب نیست: چسب سیلیکونی ممکن است به خوبی با مواد خاصی مانند تفلون و برخی پلاستیک‌ها نچسبد.
3. نیاز به آماده سازی سطح مناسب: چسب سیلیکونی نیاز به آماده سازی سطح مناسب برای اطمینان از اتصال قوی دارد.
موادی که چسب های سیلیکونی به آنها می چسبند. (سطوح قابل استفاده برای چسب سیلیکون)
چسب های سیلیکونی به دلیل خواص فراوانی از جمله توانایی در حفظ چسبندگی در محدوده های مختلف دما، چسب های پرکاربردی هستند. این چسب‌ها قادر به کاهش تنش حرارتی بین سطح‌ها با ضرایب انبساط و انقباض مختلف هستند.
یکی از مزایای عمده چسب های سیلیکونی این است که چقدر می توانند بدون توجه به محیط، پیوند خود را حفظ کنند. این ویژگی واحد آنها را به منبعی ایده آل برای چندین کاربرد از جمله موارد پزشکی تبدیل می کند.

1.سرامیک

چسب سیلیکون آکواریوم روی کاشی

مواد سرامیکی یک محصول غیر فلزی و غیر آلی بسیار انعطاف پذیر است که مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر خوردگی، پایداری حرارتی، استحکام استثنایی است و می تواند به عنوان عایق الکتریکی عمل کند. طیف گسترده ای از محصولات موجود است که از سرامیک ساخته شده‌اند و موادی هستند که مهندسان بر آن تکیه می کنند. چسب های سیلیکونی توانایی اتصال مواد سرامیکی را با بسترهای متفاوتی که دارای ترکیبات شیمیایی هستند که برای اتصال با سرامیک‌ها نامناسب هستند را ارائه می دهند.

2.فلز

چسب سیلیکون آکواریوم روی فلز

از چسب های سیلیکونی برای چسباندن فلزات استفاده می شود.
برای اینکه سایر چسب‌ها بتوانند فلزات را به هم بچسبانند، باید به طور خاص ترکیب و فرموله شوند،اما این مورد در مورد چسب سیلیکون صدق نمی‌کند.
چسب های سیلیکونی یک یا دوجزئی می توانند هر سطوح فلزی را به هم وصل کند. تغییرات در زمان خشک شدن به مقدار چسب اعمال شده و نوع فلز بستگی دارد.

3.چوب

چسب سیلیکون آکواریوم روی چوب

چسب سیلیکون یک محصول ایده آل برای اتصال چوب است و می‌توان آن را مستقیماً اعمال کرد.
از آنجایی که چسب سیلیکون بسیار قوی است، نیازی به استفاده گسترده ندارد، اما می توان آن را در مناطق حساس قطعاتی که قرار است به هم متصل شوند، قرار داد.
هنگام کار با قطعات کوچک، مقدار بسیار محدودی از چسب مورد نیاز است.
چسب سیلیکون قوی‌ترین و پرکاربردترین چسب است. چسبندگی محکمی را فراهم می کند، انعطاف پذیر است و در حین چسباندن مهر و موم می‌شود. این واقعیت که در برابر اشعه UV، تغییرات دما و آب مقاوم است، آن را برای استفاده با چوب ایده آل می کند.
از جمله سطوح دیگری که می توان از چسب های سیلیکونی بر روی آن‌ها استفاده کرد
آلومینیوم
بتن
مینا
کامپوزیت های فایبرگلاس
شیشه
پلاستیک
ظروف چینی
فولاد ضد زنگ
سنگ
گچ بری
تخته دیواری

همچنین بخوانید:

حلال چسب سیلیکون چیست؟(روش های پاک کردن چسب سیلیکون از روی سطوح مختلف)

ویژگی های چسب سیلیکونی

1.مقاومت در برابر دما

یکی از دلایل مهم و خوبی که یک چسب می تواند داشته باشد این است که در برابر تغییرات دمای خاصیت خود را از دست ندهد و تغییری در سطح ایجاد نکند،از این رو چسب‌های سیلیکونی با دارا بودن این خاصیت و ویژگی به یکی از پرکاربرد‌ترین چسب‌ها در صنعت تبدیل شده است .

2.قابل انعطاف

اگرچه چسب های سیلیکونی پیوندی محکم بین سطوح ایجاد می کنند اما سفت نمی شوند و با توجه به اینکه برای بسیاری از کاربردها، انعطاف پذیری در یک عامل اتصال یک ضرورت حیاتی است این چسب انتخاب خوبی برای این کاربرد‌ها می‌باشد.

3.ماندگاری

داشتن ماندگاری برای یک چسب در برابر سایر ویژگی های چسب سیلیکونی، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که دوام آن در شرایط استرس زا و سخت، آن را به گزینه ای ایده آل برای کاربردهای هوافضا و آب و هوای شدید تبدیل کرده است.
برخلاف چسب های دیگر، سیلیکون می‌تواند در بسیاری از محیط‌هایی که سایر چسب‌ها از کار می افتند؛مقاومت کند. عملیات تولیدی و صنعتی مستلزم آن است که چسب‌ها بتوانند فرآیند تولید را تحمل کنند و همچنین عملکردی پایدار برای محصولات ارائه دهند.

4.ظاهر

اگرچه چندین ساعت طول می‌کشد تا چسب سیلیکون خشک شود، اما پس از خشک شدن و سفت شدن، به دلیل شفافیت آن به سختی قابل تشخیص است. این ویژگی خاص دلیلی است که از آن برای چسباندن پنجره‌ها و آکواریوم‌ها استفاده می شود.
مهندسان به چسب سیلیکونی تکیه می کنند تا به عنوان یک عامل اتصال دهنده عمل کند اما ظاهر زیبایی طراحی را از بین نبرد.

5.دفع آب

دفع آب یا نفوذناپذیری چسب های سیلیکونی از ویژگی های بسیار کابردی آن است و همین موضوع باعث شده تا از آن به عنوان چسب های آکواریوم نیز نام ببرند همچنین این چسب را به عنوان درزگیر های سیلیکونی نیز می‌شناسند چرا که مانند یک درزگیر تحت تاثیر آب یا رطوبت قرار نمی‌گیرد.

6.ایمن از نظر محیط زیست

تولید و تولید مدرن نگرانی فزاینده ای در مورد اثرات زیست محیطی و ردپای زیست محیطی آنها دارد. پایداری در طول توسعه محصولات جدید به یک نگرانی اصلی تبدیل شده است زیرا جامعه به شدت از تأثیر منفی مواد مضر مختلف آگاه شده است.
با توجه به اینکه که مواد تشکیل دهنده چسب های سیلیکونی از عناصر طبیعی گرفته شده است، تأثیر بسیار کمی بر محیط زیست دارد. چسب های سیلیکونی در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم هستند و واکنش شیمیایی ندارند، عاملی که بر ایمنی محیطی آن تاکید می کند.

کاربردهای چسب سیلیکون

هنگامی که مهندسان در حال طراحی و توسعه یک پروژه هستند، تمام جنبه های پروژه تا کوچکترین جزئیات برنامه ریزی می شود که شامل انتخاب یک چسب نیز می شود. کاربردهای صنعتی مستلزم آن است که مواد به دلیل شرایط سخت و استرس‌زا که ممکن است محصولات در معرض آن قرار گیرند، ماندگار و بادوام باشند.
استحکام و استقامت چسب های سیلیکونی و همچنین واکنش غیر شیمیایی آنها باعث شده است که برای بسیاری از صنایع به انتخاب اول تبدیل شوند.

1.تعمیرات و نگهداری خانه

چسب سیلیکون آکواریوم

احتمالاً رایج‌ترین و محبوب‌ترین استفاده از چسب سیلیکون در پروژه های تعمیر خانه است، جایی که به ویژه برای اتصالات و ترک‌ها مفید است. چسب سیلیکونی مقاوم در برابر آب به طور منظم برای پر کردن سوراخ‌ها و برای بستن هر گونه شکاف و درز استفاده می شود. همچنین می توانید از آن برای صاف کردن سطوح استفاده کنید.

2.درزگیر و چسب برای شیشه

چسب سیلیکون آکواریوم برای شیشه

چسب سیلیکون یک درزگیر عالی است که از توانایی های بیشتر چسب های دیگر فراتر می رود. که به عنوان انعطاف پذیر و بادوام شناخته شده است، دارای خواص اتصال قوی است که می تواند تقریباً روی هر سطحی از جمله پلاستیک، فلز و شیشه اعمال شود.
چسب سیلیکون اغلب در آب بندی شیشه آکواریوم‌ها استفاده می شود. با خواص ضد آب خود، راه حلی ایده آل برای تولید کنندگان مخازن شیشه ای فراهم می کند. همچنین برای کاربردهای شیشه روی شیشه، از جمله تزئینات شیشه ای و آثار هنری استفاده می شود.

3.درزگیرها و چسب های ساختمانی

معمولاً در ساخت و سازهای تجاری و خانگی استفاده می شود، چسب سیلیکون به عنوان درزگیر یا چسب بر روی موادی که در معرض شرایط آب و هوایی شدید، از جمله نور مستقیم خورشید، باران، باد شدید یا دمای یخبندان قرار می گیرند، استفاده می شود.
این شامل آب بندی پنجره های شیشه ای در ساختمان‌ها و همچنین آب بندی شکاف های بین پنجره‌ها و قاب های شیشه ای است. از چسب سیلیکون به عنوان لعاب و درزگیر حمام نیز استفاده می‌شود.

4.اتومبیل، دستگاه های الکترونیکی، و لوازم خانگی

چسب سیلیکون در تولید انواع کالاها از خودرو گرفته تا لوازم خانگی استفاده می شود. توانایی آن در مقاومت در برابر دماهای شدید آن را به یک عامل اتصال یا درزگیر ایده آل برای تولید کالاهای بادوام تبدیل می کند.
همچنین برای بسیاری از کاربردهای موتور خودرو مؤثر است، اغلب در واشرهای اتومبیل که دارای محیطی با دمای بالا هستند استفاده می شود.
علاوه بر خودرو، از چسب سیلیکون در ساخت وسایل الکترونیکی و لوازم خانگی استفاده می شود. در اینجا هم به عنوان درزگیر و هم به عنوان عامل اتصال استفاده می شود. معمولاً برای آب بندی کابل‌ها و حسگرها در لوازم خانگی و دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود.

5.پروتز پوست

این چسب در صنعت فیلمسازی برای ایجاد انواع توهم از پروتز روی پوست بازیگران استفاده می شود. برای سال‌های متمادی، چندین شکل از چسب‌ها و مواد شیمیایی پیوند دهنده با برخی اثرات بسیار مضر آزمایش شده‌اند. در چند دهه اخیر، چسب های سیلیکونی بهترین روش برای محکم کردن و استفاده از پروتز شناخته شده است. بدون بو است و باعث ناراحتی پوست نمی شود. پس از قرار دادن پروتز، فرآیند پخت با فشار دادن روی پروتز فعال می شود.

6.چسب دندانپزشکی

خاصیت ارتجاعی چسب های سیلیکونی آنها را به چسبی ایده آل برای استفاده در دندانپزشکی تبدیل می کند. از آنجایی که چسب های سیلیکونی از نظر شیمیایی بی اثر هستند، استفاده از آنها در قرار دادن وسایل مصنوعی در دهان بی خطر است. در بیشتر موارد، دندانپزشکان از وسایل استفاده می کنند، آن را در جای خود می چسبانند و چسب را با نور ماوراء بنفش خشک می کنند.

7.محصولات پزشکی

 

چسب سیلیکون در پزشکی

محصولات پزشکی چندین بخش پیچیده دارند که باید به طور دائم به هم وصل شوند و محکم مهر و موم شوند. چسب های سیلیکونی به دلیل قابلیت چسبندگی بر خلاف سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرند.
محصولات پزشکی با استفاده از پلی کربنات ساخته می شوند زیرا به راحتی می توان آن را شکل داد و قالب زد. همچنین از پلی آمید یا نایلون برای لوله و کاتترها و همچنین تیتانیوم استفاده می‌شود که برای ایمپلنت هایی مانند ضربان ساز، کاشت حلزون، شانت هیدروسفالی و پمپ های انفوزیون استفاده می شود.
هر یک از مواد مورد استفاده برای تولید محصولات پزشکی باید از دستورالعمل های دقیق انجمن پزشکی آمریکا (AMA) و سازمان غذا و دارو (FDA) پیروی کند. چسب های سیلیکونی بی اثر و ایده آل برای استفاده در ساخت محصولات پزشکی هستند. آنها مهر و موم بسیار محکمی را ایجاد می کنند و ماندگاری طولانی دارند که برای دستگاه های پزشکی ضروری است.
توجه!
اگر می‌خواهید چسب سیلیکونی شما با رنگ ماده ای که روی آن استفاده می کنید مطابقت داشته باشد، باید درزگیر یا درزگیر سیلیکونی را انتخاب کنید که همان رنگ را داشته باشد. این به این دلیل است که نمی توانید روی سیلیکون رنگ کنید.
دوم، درزگیرهای سیلیکونی برای تحمل بارهای بسیار سنگین طراحی نشده‌اند. به همین دلیل است که هرگز نباید از آن در سازه های باربر استفاده کنید.
در نهایت، دستورالعمل‌ها را به دقت بخوانید زیرا ممکن است قبل از استفاده از درزگیر، آماده سازی های بیشتری وجود داشته باشد که باید انجام دهید. این امر مخصوصاً اگر روی سطوح چوبی یا فلزی کار می کنید صادق است.

تفاوت چسب با چسب سیلیکون با چسب آکواریوم

با ورود چسب های سیلیکون به بازار چسب در ایران، از جمله کاربردهای اساسی که داشتند؛ استفاده آن‌ها برای ساخت آکواریوم بود. بنابراین اصطلاح چسب‌های آکواریوم برای چسب‌های سیلیکون یک اصطلاح عامیانه و بازاری در بین اصنافی است که با چسب سر و کار دارند.

چسب های سیلیکون (چسب آکواریوم) ساختارتک جزئی دارند و این چسب‌ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • چسب سیلیکون آکواریوم همه کاره (all purpose یا multi purpose)
    این نوع چسب با اصطلاح تجاری universal یا جهانی نیز در بازار شناخته می شوند.

چسب سیلیکون

 

  • چسب سیلیکون آکواریوم مخصوص آکواریوم
    چسب آکواریوم مخصوص آکواریوم که به عنوان چسب ماهی نیز شناخته شده است.

    این چسب همانطور که از اسم آن پیدا است به صورت اختصاصی برای ساخت آکواریوم بکار برده می شود و تفاوت آن با سایر مدل های چسب های سیلیکون آکواریوم این است که این چسب می‌تواند به صورت مستقیم و به مدت طولانی با آب در تماس باشد. یعنی به اصطلاحی می‌تواند در آب شناور باشد. بدون آنکه کنده شود و یا باکتری در آن رشد نماید.
    در صورتی که دیگر مدل های این چسب تنها می تواند به صورت عایقی در برابر آب (به صورت موقت) و سایر مواد باشند.

 

  • چسب سیلیکون آکواریوم مخصوص آینه (میرور)
    این چسب‌ها به دلیل خاصیت کاملا غیر اسیدی و خنثی که دارند؛ جیوه پشت آینه را سیاه نمی‌کنند و به چسب های نیترالهم معروف هستند.

 

  • چسب واشرساز مزدا یا همان سیلیکون RTV
    چسب‌های حرارتی به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر حرارت را دارند در در صنف خودرو سازی کاربرد زیادی دارند و برای واشر های موتور اتومبیل استفاده می‌شوند. به همین دلیل به چسب های واشر ساز نیز معروف هستند.

    یکی دیگر از اسم‌هایی که برای این چسب‌ها بکار برده می‌شوند، چسب مزدا (mazda) می‌باشد. تاریخچه نام گذاری این چسب به چسب مزدا، از جایی شروع می‌شود که از این چسب اولین بار با برند مزدا شروع به فعالیت در ایران نمود.

چسب واشر ساز یا همان چسب مزدا یکی دیگر از انواع چسب های سیلیکونی می‌باشد که در صنایع مربوط به اتومبیل در آب‌بندی دیفرانسیل، درب سوپاپ ، واتر پمپ و سرسیلندر و یا حتی در سایر مصارف دیگر در منزل مانند آب بندی لوله کشی منازل مسکونی و محیط کار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب در بین عموم مردم به چسب واشر سرسیلندر نیز معروف است.
از ویژگی های این چسب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر اکثر مواد و حلال‌ها
  • چسبندگی فوق‌العاده
  • استحکام بالا
  • عاری از ترک، جمع شدگی و ترد شدگی پس از خشک شدن به دلیل انعطاف بالا

استفاده از چسب مزدا برای سطوحی که در تماس با بنزین و یا گازوئیل هستند توصیه نمی‌شود.

چسب مزدا

تفاوت چسب سیلیکون با چسب ماستیک (Mastic)

برای درک درست تفاوت چسب های آکواریوم با چسب های ماستیک به بررسی انواع واشرساز‌ها ،آب‌بند‌ها و یا درزگیر‌ها می‌پردازیم.
تمام اصطلاحات گفته شده با یک هدف یکسان آن هم عایق بندی سطوح یا درز‌ها و شکاف‌ها و… غیر انجام می‌شود.

درزگیر‌ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

1.درزگیر آب‌بند:

درزگیری است که می‌تواند علاوه بر عایق بندی موادی مانند گرد و خاک و … از ویژگی عایق بندی در برابر آب نیز برخوردار است؛ به اصطلاحی آب بند می‌باشد.
مانند: ایزوگام‌ها و بتن‌هایی که در ساختمان‌سازی‌ها استفاده می‌شوند و چسب های سیلیکون آکواریوم که به عنوان درزگیر و چسب های آب بندی نیز معروف هستند.

2.درزگیر غیر آب بند:

همانطور که از اسم آن پیدا است کار آن عایق بندی تمام مواد به غیر از آب می‌باشد. مانند گچ ،بتونه و چسب های ماستیکپس جایگاه چسب ماستیک در این دسته بندی‌ها مشخص شد.
چسب ماستیک چسبی می‌باشد که با نام خمیر درزگیر در بازار شناخته شده است و برای نصب کاشی‌ها، عایق بندی اطراف در و پنجره‌ها و منافذ داخل دیوار و سقف‌ها و یا هر سطح دیگری که به صورت دائم با آب در تماس نباشد، استفاده می‌شود.
اگرچه ماستیک کاربرد خوبی برای سطوح سخت و غیر منفذدار (در سطوح منفذدار ممکن است با گذشت زمان داخل منافذ نفوذ کند و باعث تغییر رنگ سطوح شود) دارد، اما کارایی این را دارد که چند ماده را به صورت دائم به هم متصل کند.

به‌طورکلی هرکدام از چسب‌های آکواریوم و ماستیک دارای ویژگی‌های یکسان و متفاوتی هستند و با توجه به نوع کار شما است مشخص می‌کند که بیشتر کدام یک از این چسب‌ها برای کار شما لازم است.
بنابراین اگر قصد آب‌بندی اطراف سینک و روشویی را دارید و یا می‌خواهید آیینه و شیشه آکواریوم را بچسبانید، می‌توانید از انواع مختلف چسب سیلیکون و آکواریوم استفاده کنید و اگر فقط می‌خواهید اطراف در و پنجره و منافذ داخل دیوار یا هر سطوح دیگر را پر کنید می‌توانید از چسب‌های ماستیک که چسبندگی و استحکام بالایی دارند و رنگ‌پذیر هستند استفاده کنید.
ماستیک را می ‎توان فقط در مناطق خشک یا مرطوب استفاده کرد.
در مناطقی که در آب‌ غوطه‌ور می شوند مانند استخرها نمی‌‎توان از آن استفاده کرد. روکش چوبی دیوار و دیوارها، کاشی های پشت کابینت آشپزخانه، نواحی خوبی برای استفاده از ماستیک هستند. همچنین از این چسب برای آب بندی و عایق و صداگیری پنجره های پی وی سی (pvc) به طور گسترده توسط نصابان در و پنجره استفاده می شود.
اغلب از چسب‌های ماستیک برای آب بندی کانال های آب و فاضلاب، مخازن آب و فاضلاب یا کف سازی استفاده می شود.
برخی از ماستیک ها دارای خواصی مانند مقاومت در برابر فرآورده های نفتی هستند و برخی دیگر برای ترمیم ترک های آسفالت استفاده می شوند.
ماستیک به دلیل وجود ملات در ترکیبات آن اصلا حالت ژله ای ندارد، بنابراین قابلیت رنگ پذیری را دارند.

 

 

چسب ماستیک

 

 

 

تفاوت چسب سیلیکون (آکواریوم) با چسب پلی‌یورتان (polyurethane)

یکی از مقایسه‌هایی که بین چسب آکواریوم با انواع چسب‌ها صورت می‌گیرد، تفاوت چسب آکواریوم با چسب پلی اورتان یا پلی‌یورتان می باشد.
تا این جا جایگاه چسب سیلیکون آکواریوم را در بین درزگیرها و آب بندها مشخص کردیم؛ حال به بررسی چسب های پلی اورتان و تفاوت آن با چسب های آکواریوم می پردازیم.
چسب های پلی اوتان در جایگاهی کاملا جداگانه و متفاوت با چسب های سیلیکون قرار می گیرد و ویژگی‌ها و ساختار شیمیایی کاملا متفاوتی با چسب های سیلیکون دارد.
این چسب که از نظر علمی با علامت اختصاری PU نمایش داده می‌شود؛ فرق چسب پلی اورتان و آکواریوم از نظر ساختار شیمیایی و حالت ماده این است که چسب پلی اورتان دارای ساختار پلیمری هستند و در صنایع مختلف کاربرد های زیادی دارند.

ساختار چسب‌های آکواریوم بر پایه سیلیکون بوده و عموماً این محصول برای درزگیری و به‌ عنوان یک عایق عمل می‌کند، اما چسب‌های پلی‌اورتان عموماً از مواد آلی ساخته می‌شوند و ماهیت طبیعی دارند.
چسب آکواریوم در مصارف صنعتی، خانگی، تأسیساتی یا ساختمانی کاربرد دارند و می‌توانید از این محصول برای پرکردن ترک‌ها یا درزها کمک بگیرید. به‌طورکلی چسب آکواریوم عایقی است که در برابر رطوبت تا حد زیادی مقاوم بوده و دوام بسیار بالایی هم دارد.
اما در مورد چسب های پلی اورتان می توان گفت که این چسب‌ها بسیار متنوع‌تر از چسب‌های آکواریوم بوده و انواع مختلف این محصول با اشکال فوم، فیلم، الاستومر، پودر، مایع و امولسیون تولید می‌شود که قابلیت استفاده روی سطح مختلف به‌عنوان درزگیر و همچنین چسب را خواهند داشت.
بطور کلی، از این محصول می‌توانید روی چوب، شیشه، فلز، پلاستیک به‌ عنوان فوم‌های نرم، فوم‌های سخت، الاستومر، چسب، پوشش و حتی پایه رنگی استفاده کنید.
در انتها می‌توان گفت که از نظر کارایی و میزان کاربردی بودن، چسب‌های پلی‌اورتان آزادی بیش‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
از مزیت هایی که چسب آکواریوم می تواند نسبت به چسب پلی اورتان داشته باشد؛ طول عمر چسب می‌باشد.
چسب‌های پلی‌اورتان بین 5 تا 10 سال عمر مفید و چسب‌های آکواریوم چیزی حدود 15 تا 20 سال عمر مفید خواهند داشت. با توجه‌ به این موضوع، چسب‌های آکواریوم در این زمینه برتری دارند.
اما همانطور که گفته شد چسب های پلی اورتان از نظر کارایی و قیمت نسبت به چسب‌های آکواریوم رتبه بالاتری را دارند، اما انتخاب بین این دو چسب با توجه به نیاز پروژه شما به چسب صورت می گیرد و با توجه به مشخصات نیاز های خود انتخاب داشته باشید.

 

چسب پلی یورتان

سیلیکون یک ماده همه کاره است که به طور گسترده در صنایع ساختمانی، خودروسازی و الکترونیک استفاده می شود. یکی از رایج ترین کاربردهای سیلیکون در چسب‌ها و درزگیرها است که برای چسباندن و آب بندی مواد مختلف استفاده می شود. وقتی صحبت از چسب های سیلیکونی می شود، دو نوع اصلی وجود دارد: چسب سیلیکون و خمیر سیلیکون. در حالی که آنها برخی از شباهت‌ها را به اشتراک می گذارند، تفاوت های قابل توجهی نیز بین این دو وجود دارد. در این پست وبلاگ، تفاوت بین چسب سیلیکون و خمیر سیلیکون را بررسی خواهیم کرد و مزایا و معایب مربوط به آنها را بررسی خواهیم کرد.
چسب سیلیکون

تفاوت چسب سیلیکون با خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون، همچنین به عنوان گریس سیلیکون شناخته می شود، نوعی روان کننده است که با سیلیکون به عنوان ماده اصلی فرموله شده است. این یک ماده ضخیم و چسبناک است که برای روانکاری و محافظت از اجزای مختلف مانند حلقه های O-Ring، واشر و مهر و موم استفاده می شود. خمیر سیلیکون نیز به عنوان گریس دی الکتریک برای محافظت از اتصالات الکتریکی در برابر رطوبت و خوردگی استفاده می شود.
خمیر سیلیکون در اشکال مختلف از جمله لوله، شیشه و قوطی آئروسل موجود است. می توان آن را با استفاده از برس، پارچه یا تفنگ اسپری اعمال کرد. خمیر سیلیکون به راحتی اعمال می شود و روانکاری طولانی مدت و محافظت از اجزا را فراهم می کند.

مزایای خمیر سیلیکون

خمیر سیلیکون مزایای متعددی نسبت به سایر انواع روان کننده‌ها دارد. این شامل:
1. مقاومت در برابر دما: خمیر سیلیکون می تواند در برابر درجه حرارت شدید مقاومت کند و آن را برای استفاده در محیط های با دمای بالا ایده آل می کند.
2. مقاومت در برابر آب: خمیر سیلیکون بسیار مقاوم در برابر آب است و آن را برای استفاده در محیط های مرطوب ایده آل می کند.
3. عایق الکتریکی: خمیر سیلیکون می تواند به عنوان گریس دی الکتریک عمل کند و عایق الکتریکی و محافظت از اتصالات الکتریکی را فراهم کند.
4. ماندگاری طولانی: خمیر سیلیکون روانکاری طولانی مدت و محافظت از اجزا را فراهم می کند.

مضرات خمیر سیلیکون

در حالی که خمیر سیلیکون مزایای زیادی دارد، معایبی نیز دارد. این شامل:
1. برای همه کاربردها مناسب نیست: خمیر سیلیکون ممکن است برای همه کاربردهای روانکاری مناسب نباشد، مانند مواردی که نیاز به سرعت بالا یا فشار بالا دارند.
2. می تواند گرد و غبار و کثیفی را جذب کند: خمیر سیلیکون می تواند گرد و غبار و کثیفی را جذب کند، که می تواند به مرور زمان جمع شده و مشکلاتی ایجاد کند.
3. می تواند باعث آلودگی شود: خمیر سیلیکون می تواند برخی از مواد مانند انواع خاصی از پلاستیک و لاستیک را آلوده کند.
نتیجه
به طور خلاصه، چسب سیلیکون و خمیر سیلیکون دو نوع مختلف از محصولات مبتنی بر سیلیکون هستند که برای کاربردهای مختلف استفاده می شوند. چسب سیلیکون یک چسب با استحکام بالا است که برای چسباندن مواد مختلف استفاده می شود، در حالی که خمیر سیلیکون روان کننده ای است که برای روانکاری و محافظت از اجزای مختلف استفاده می شود. هر دو محصول مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب محصول مناسب به کاربرد خاص بستگی دارد.
وقتی صحبت از چسب‌ها می شود، چسب سیلیکون یک انتخاب عالی برای چسباندن موادی است که در معرض دما، رطوبت یا مواد شیمیایی بالا هستند.
logo-persia

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیابا تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

22 thoughts on “چسب سیلیکون چیست؟(کاربردها،ویژگی‌ها و تفاوت های آن با دیگر چسب‌ها)

  1. موسوی کرمان :

    از اینیکه سیلیکون در تغییر دما خاصیت خودش رو از دست نمیده واقعا عالیه

  2. محمد هجرانی :

    بسیار عالی بود خصوصا کاربرد سیلیکون دردندان پزشکی . از مطالب شما استفاده میکنیم برای بهتر شدن روند کاری خود .

    • admin :

      خیر برای ساخت آکواریوم باید حتما چسب سیلیکون مخصوص ساخت آکواریوم تهیه بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *