امتیازات چسب آکواریوم | 4 گام در نحوه استفاده از چسب آکواریوم

پرشیا

چسب آکواریوم یا چسب درزگیر سیلیکونی محصولی بی نظیر با مزایای بسیار ویژه است که در مدل ها و رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شوند و متقاضیان بسیاری در صنعت خودرو سازی، مصارف خانگی، کابینت سازی، انجام تعمیرات ساختمانی و…دارند. این نوع چسب ها جایگاه شناخته شده ای بین عموم مردم دارند و چون اولین بار در ساخت آکواریوم های شیشه ای مورد استفاده قرار گرفته اند، به این نام خوانده می شوند. برای آشنایی با 4 گام اساسی در استفاده از چسب آکواریوم همراه پرشیا باشید.

چسب آکواریوم چیست؟

چسب آکواریوم، نوعی چسب مایع سیلیکونی است که از ترکیب مواد پلیمری، سیلیکون و اکسیژن به دست می آید و کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف چوبی، کاشی و سرامیک، شیشه و آکواریوم سازی و صنعت خودرو و… دارد. دسته بندی چسب های سیلیکونی درز گیری ، برحسب میزان کشش سطحی و نیروی چسبندگی آن ها متفاوت است. براساس این تقسیم بندی چسب های آکواریومی در۴ نوع و در ۴ رنگ متفاوت به بازار عرضه می شوند که هر رنگ بیانگر نوع خاصی از کاربرد آنهاست. برای آشنایی بهتر با انواع چسب اکواریومی با ما همراه باشید :

  1. چسب قرمز، از قدرت چسبندگی و مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است به گونه ای که چسب نسوز نامیده می شود.
  2. چسب سفید ، قدرت چسبندگی کمتری نسبت به بسته بندی قرمز دارد و بیشترین کارایی را در مصارف خانگی دارد از جمله درز گیری روشویی، وان حمام، سرویس بهداشتی، کاشی و سرامیک، توالت فرنگی و آب بندی پنجره ها .
  3. چسب مشکی با قدرت چسبندگی متوسط در درز گیری های ظریف خودرو و چسباندن شیشه های ماشین به کار می رود.
  4. چسب شفاف، معروف ترین نوع چسب با دوام و ماندگاری کمتر نسبت به سایر چسب های سیلیکونی است که در آب بندی سینک ظرفشویی و چسباندن شیشه استفاده می شود.

امتیازات چسب آکواریوم

امتیازات چسب اکواریوم

کاربرد چسب آکواریوم در زمینه های مختلف نشان می دهد که از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است. راز این محبوبیت را باید در ویژگی های خاص این نوع چسب جستجو کرد :

  • آب گریزی

این نوع چسب سیلیکونی عایق مناسبی در برابر نفوذ آب و رطوبت است. در مصارف خانگی برای درز بندی شکاف ها به خصوص لایه های ترک خورده سرویس بهداشتی و آشپزخانه از این نوع چسب استفاده می شود که بیانگر مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب است.

  • غیر رسانایی

در ساختار این نوع چسب موادی همچون رزین و سیلیکون به کار رفته که آن را به ماده ای عایق جریان برق تبدیل کرده است.

  • آنتی باکتریال

چسب های آکواریوم از نفوذ قارچ و باکتری به سطوح مختلف جلوگیری می کنند و بدین صورت رشد قارچ و باکتری در سطوح آغشته به این چسب ناممکن است.

  • ماندگاری مناسب

یکی از دلایل برتری این چسب سیلیکونی در صنایع مختلف و بازار ، میزان ماندگاری آن بر روی سطوح مختلف و قدرت چسبندگی آن است.

  • مقاومت حرارتی

چسب درزگیر سیلیکونی از مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما برخوردار است به گونه ای که در بازه زمانی منفی ۲۰ الی مثبت ۱۲۰ درجه سانتی گراد، شکل اصلی خود را از دست نمی دهد.

  • مقاوم در برابر اشعه ها و امواج مختلف

خاصیت الاستیک این نوع چسب ها سبب شده که به خوبی در برابر اشعه های فروسرخ، فرابنفش و امواج مختلف مغناطیسی و رادیویی مقاوم باشند.

  • چسب های آکواریومی بر روی سطوح مختلفی قابل استفاده اند از جمله : چوب، انواع پلاستیک، انواع کاشی ها و سرامیک ها، pvc، استیل و…
  • استفاده آسان و راحت
  • ارزان و با کیفیت
  • انعطاف پذیری بالا
  • بسته بندی شیک

نحوه استفاده از چسب آکواریوم

چسب های آکواریوم، در دو مدل پمادی و استوانه ای طراحی شده اند. در مدل استوانه ای تنها با به کارگیری پمپ یا تفنگ چسب قابل استفاده اند که طراحی منحصر به فرد بدنه چسب مانع از خروج چسب و هدر رفت آن می شود از این رو فقط با فشار دستگاه، چسب از محفظه خارج می شود. اما در مدل پمادی با توجه به نوع بسته بندی آن، به هیچ ابزاری نیاز نیست. بسته بندی مدل پمادی، شباهت بسیاری به چسب های قطره ای و تیوپ خمیردندان دارد و چسب با کنترل مناسب فشار دست از آن خارج می شود.

رعایت چند نکته جزئی، برای استفاده از انواع چسب های آکواریوم، ضروری است تا چسب به آسانی به سطح موردنظر چسبیده و از آن جدا نشود. این نکات عبارتند از:

  1. سطح عاری از هرگونه گرد و خاک ، چربی و یا آثار چسب قدیمی باشد. در صورت وجود هر یک از موانع گفته شده لازم است از یک پاک کننده الکلی سبک استفاده کنید.
  2. حجم خروجی چسب را کنترل کنید بدین صورت که ابتدا با مقدار کمی چسب، شکاف ها را پر کنید. سپس اگر مشاهده کردید که درزها کاملا پر نشده اند، دوباره با لایه دوم آن را پر کنید. و در آخر برای صاف شدن سطح موردنظر از کاردک کوچکی استفاده کنید.
  3. حداقل زمان کافی برای خشک شدن کامل چسب، ۶ الی ۸ ساعت و حداکثر زمان لازم ۲۴ ساعت است.

دقت داشته باشید مدت زمان مناسب برای خشک شدن چسب های تولیدی هر برند، در پشت بسته بندی محصول درج می شود و شما با مطالعه آن می توانید از زمان مناسب خشک شدن چسب مطلع شوید.

  1. هرگز چسب اکواریومی خشک نشده را در معرض رطوبت و یا حرارت قرار ندهید زیرا در این صورت علاوه بر خشک نشدن، کیفیت مطلوبی نخواهد داشت و درز گیری به درستی انجام نخواهد شد.

نحوه پاک کردن چسب اکواریوم از روی لباس

یکی از روش های پاکسازی لباس از چسب اکواریوم استفاده از بادگرم سشوار است. استحکام چسب با این روش از بین می رود و به آسانی از روی لباس جدا می شود، برای این کار، گام های زیر را به ترتیب انجام دهید :

  1. حرارت سشوار را تنظیم کنید.
  2. برای چند دقیقه سشوار را مستقیما روی لکه چسب بگیرید. با افزایش دمای چسب، استحکام آن تا حدودی از بین می رود.
  3. با استفاده از سنگ پا، اسفنج، مسواک، فرچه ، سوهان و… چسب باقیمانده روی لباس را بتراشید.

نکته مهمی که در اینجا مطرح است:

باید توجه داشته باشید که ممکن است این روش را چندین مرتبه تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید و چسب های موجود روی لباس کاملا جدا شوند پس برای انجام این کار صبر و تحمل داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *