تفاوت چسب آکواریوم با انواع چسب‌ها

چسب آکواریوم

تفاوت چسب آکواریوم با چسب سیلیکون (Silicone)

با ورود چسب های سیلیکون به بازار چسب در ایران، از جمله کاربردهای اساسی که داشتند؛ استفاده آن‌ها برای ساخت آکواریوم بود. بنابراین اصطلاح چسب‌های آکواریوم برای چسب‌های سیلیکون یک اصطلاح عامیانه و بازاری در بین اصنافی است که با چسب سر و کار دارند.

چسب های سیلیکون (چسب آکواریوم) ساختار تک جزئی دارند و این چسب‌ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • چسب سیلیکون آکواریوم همه کاره (all purpose یا multi purpose)
    این نوع چسب با اصطلاح تجاری universal یا جهانی نیز در بازار شناخته می شوند.

چسب سیلیکون

  • چسب سیلیکون آکواریوم مخصوص آکواریوم
    چسب آکواریوم مخصوص آکواریوم که به عنوان چسب ماهی نیز شناخته شده است.

    این چسب همانطور که از اسم آن پیدا است به صورت اختصاصی برای ساخت آکواریوم بکار برده می شود و تفاوت آن با سایر مدل های چسب های سیلیکون آکواریوم این است که این چسب می‌تواند به صورت مستقیم و به مدت طولانی با آب در تماس باشد. یعنی به اصطلاحی می‌تواند در آب شناور باشد. بدون آنکه کنده شود و یا باکتری در آن رشد نماید.
    در صورتی که دیگر مدل های این چسب تنها می تواند به صورت عایقی در برابر آب (به صورت موقت) و سایر مواد باشند.

 

  • چسب سیلیکون آکواریوم مخصوص آینه (میرور)
    این چسب‌ها به دلیل خاصیت کاملا غیر اسیدی و خنثی که دارند؛ جیوه پشت آینه را سیاه نمی‌کنند و به چسب های نیوترال هم معروف هستند.

 

  • چسب واشرساز مزدا یا همان سیلیکون RTV 
    چسب‌های حرارتی به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر حرارت را دارند در در صنف خودرو سازی کاربرد زیادی دارند و برای واشر های موتور اتومبیل استفاده می‌شوند. به همین دلیل به چسب های واشر ساز نیز معروف هستند.

    یکی دیگر از اسم‌هایی که برای این چسب‌ها بکار برده می‌شوند، چسب مزدا (mazda) می‌باشد. تاریخچه نام گذاری این چسب به چسب مزدا، از جایی شروع می‌شود که از این چسب اولین بار با برند مزدا شروع به فعالیت در ایران نمود.

چسب واشر ساز یا همان چسب مزدا یکی دیگر از انواع چسب های سیلیکونی می‌باشد که در صنایع مربوط به اتومبیل در آب‌بندی دیفرانسیل، درب سوپاپ ، واتر پمپ و سرسیلندر و یا حتی در سایر مصارف دیگر در منزل مانند آب بندی لوله کشی منازل مسکونی و محیط کار نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب در بین عموم مردم به چسب واشر سرسیلندر نیز معروف است.
از ویژگی های این چسب می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت شیمیایی بالا در برابر اکثر مواد و حلال‌ها
  • چسبندگی فوق‌العاده
  • استحکام بالا
  • عاری از ترک، جمع شدگی و ترد شدگی پس از خشک شدن به دلیل انعطاف بالا

استفاده از چسب مزدا برای سطوحی که در تماس با بنزین و یا گازوئیل هستند توصیه نمی‌شود.

چسب مزدا

 

تفاوت چسب آکواریوم با چسب ماستیک (Mastic)

برای درک درست تفاوت چسب های آکواریوم با چسب های ماستیک به بررسی انواع  واشرساز‌ها ،آب‌بند‌ها و یا درزگیر‌ها می‌پردازیم. 
تمام اصطلاحات گفته شده با یک هدف یکسان آن هم عایق بندی سطوح یا درز‌ها و شکاف‌ها و… غیر انجام می‌شود.

درزگیر‌ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند: 

1.درزگیر آب‌بند:

درزگیری است که می‌تواند علاوه بر عایق بندی موادی مانند گرد و خاک و … از ویژگی عایق بندی در برابر آب نیز برخوردار است؛ به اصطلاحی آب بند می‌باشد.
مانند: ایزوگام‌ها و بتن‌هایی که در ساختمان سازی‌ها استفاده می‌شوند و چسب های سیلیکون آکواریوم که به عنوان درزگیر و چسب های آب بندی نیز معروف هستند. 

2.درزگیر غیر آب بند:

همانطور که از اسم آن پیدا است کار آن عایق بندی تمام مواد به غیر از آب می‌باشد. مانند گچ ،بتونه و چسب های ماستیک
پس جایگاه چسب ماستیک در این دسته بندی‌ها مشخص شد.
چسب ماستیک چسبی می‌باشد که با نام خمیر درزگیر در بازار شناخته شده است و برای نصب کاشی‌ها، عایق بندی اطراف در و پنجره‌ها و منافذ داخل دیوار و سقف‌ها و یا هر سطح دیگری که به صورت دائم با آب در تماس نباشد، استفاده می‌شود.
اگرچه ماستیک کاربرد خوبی برای سطوح سخت و غیر منفذدار (در سطوح منفذدار ممکن است با گذشت زمان داخل منافذ نفوذ کند و باعث تغییر رنگ سطوح شود) دارد، اما کارایی این را دارد که چند ماده را به صورت دائم به هم متصل کند.            
به‌طورکلی هرکدام از چسب‌های آکواریوم و ماستیک دارای ویژگی‌های یکسان و متفاوتی هستند و با توجه به نوع کار شما است مشخص می‌کند که بیشتر کدام یک از این چسب‌ها برای کار شما لازم است.
بنابراین اگر قصد آب‌بندی اطراف سینک و روشویی را دارید و یا می‌خواهید آیینه و شیشه آکواریوم را بچسبانید، می‌توانید از انواع مختلف چسب سیلیکون و آکواریوم استفاده کنید و اگر فقط می‌خواهید اطراف در و پنجره و منافذ داخل دیوار یا هر سطوح دیگر را پر کنید می‌توانید از چسب‌های ماستیک که چسبندگی و استحکام بالایی دارند و رنگ‌پذیر هستند استفاده کنید.
ماستیک را می ‎توان فقط در مناطق خشک یا مرطوب استفاده کرد.
در مناطقی که در آب‌ غوطه‌ور می شوند مانند استخرها نمی‌‎توان از آن استفاده کرد. روکش چوبی دیوار و دیوارها، کاشی های پشت کابینت آشپزخانه، نواحی خوبی برای استفاده از ماستیک هستند. همچنین از این چسب برای آب بندی و عایق و صداگیری پنجره های پی وی سی (pvc) به طور گسترده توسط نصابان در و پنجره استفاده می شود.
اغلب از چسب‌های ماستیک برای آب بندی کانال های آب و فاضلاب، مخازن آب و فاضلاب یا کف سازی استفاده می شود.
برخی از ماستیک ها دارای خواصی مانند مقاومت در برابر فرآورده های نفتی هستند و برخی دیگر برای ترمیم ترک های آسفالت استفاده می شوند.
ماستیک به دلیل وجود ملات در ترکیبات آن اصلا حالت ژله ای ندارد، بنابراین قابلیت رنگ پذیری را دارند.

گروه تولیدی بازرگانی پرشیا، تولیدکننده انواع چسب آکواریوم و خمیر درزگیر (ماستیک) با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت می‌باشد. برای دیدن محصولات و استعلام قیمت اینجا کلیک کنید.

چسب ماستیک

 

تفاوت چسب آکواریوم با چسب پلی‌یورتان (polyurethane)

یکی از مقایسه‌هایی که بین چسب آکواریوم با انواع چسب‌ها صورت می‌گیرد، تفاوت چسب آکواریوم با چسب پلی اورتان یا پلی‌یورتان می باشد.
تا این جا جایگاه چسب سیلیکون آکواریوم را در بین درزگیرها و آب بندها مشخص کردیم؛ حال به بررسی چسب های پلی اورتان و تفاوت آن با چسب های آکواریوم می پردازیم.
چسب های پلی اوتان در جایگاهی کاملا جداگانه و متفاوت با چسب های سیلیکون قرار می گیرد و ویژگی‌ها و ساختار شیمیایی کاملا متفاوتی با چسب های سیلیکون دارد.
این چسب که از نظر علمی با علامت اختصاری PU نمایش داده می‌شود؛ فرق چسب پلی اورتان و آکواریوم از نظر ساختار شیمیایی و حالت ماده این است که چسب پلی اورتان دارای ساختار پلیمری هستند و در صنایع مختلف کاربرد های زیادی دارند.
ساختار چسب‌های آکواریوم بر پایه سیلیکون بوده و عموماً این محصول برای درزگیری و به‌ عنوان یک عایق عمل می‌کند، اما چسب‌های پلی‌اورتان عموماً از مواد آلی ساخته می‌شوند و ماهیت طبیعی دارند.
چسب آکواریوم در مصارف صنعتی، خانگی، تأسیساتی یا ساختمانی کاربرد دارند و می‌توانید از این محصول برای پرکردن ترک‌ها یا درزها کمک بگیرید. به‌طورکلی چسب آکواریوم عایقی است که در برابر رطوبت تا حد زیادی مقاوم بوده و دوام بسیار بالایی هم دارد.
اما در مورد چسب های پلی اورتان می توان گفت که این چسب‌ها بسیار متنوع‌تر از چسب‌های آکواریوم بوده و انواع مختلف این محصول با اشکال فوم، فیلم، الاستومر، پودر، مایع و امولسیون تولید می‌شود که قابلیت استفاده روی سطح مختلف به‌عنوان درزگیر و همچنین چسب را خواهند داشت.
بطور کلی، از این محصول می‌توانید روی چوب، شیشه، فلز، پلاستیک به‌ عنوان فوم‌های نرم، فوم‌های سخت، الاستومر، چسب، پوشش و حتی پایه رنگی استفاده کنید.
در انتها می‌توان گفت که از نظر کارایی و میزان کاربردی بودن، چسب‌های پلی‌اورتان آزادی بیش‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
از مزیت هایی  که چسب آکواریوم می تواند نسبت به چسب پلی اورتان داشته باشد؛ طول عمر چسب می‌باشد.
چسب‌های پلی‌اورتان بین 5 تا 10 سال عمر مفید و چسب‌های آکواریوم چیزی حدود 15 تا 20 سال عمر مفید خواهند داشت. با توجه‌ به این موضوع، چسب‌های آکواریوم در این زمینه برتری دارند.
اما همانطور که گفته شد چسب های پلی اورتان از نظر کارایی و قیمت نسبت به چسب‌های آکواریوم رتبه بالاتری را دارند، اما انتخاب بین این دو چسب با توجه به نیاز پروژه شما به چسب صورت می گیرد و با توجه به مشخصات نیاز های خود انتخاب داشته باشید.

چسب پلی یورتان

 

 

به یک چسب با ویژگی های خاص نیاز دارید؟

گروه تولیدی پرشیا با تکیه بر توان تولیدی و مهندسان برجسته خود می تواند نیاز شما در تامین انواع چسب های صنعتی،خودرویی و ساختمانی برطرف کند.

 

8 thoughts on “تفاوت چسب آکواریوم با انواع چسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *