آشنایی با 5 ویژگی مهم چسب آکواریوم

امروزه چسب‌ها در انواع مختلف و با کاربردهای متنوعی تولید می‌شوند. یکی از چسب‌های بسیار پُر‌کاربرد، چسب آکواریوم است. این چسب در ابتدا برای کار در سطوح شیشه‌ای مانند طراحی آکواریوم‌ها به کار برده می‌شد، ولی به مرور و با توجه به کاربردهای مختلف آن، در امور دیگر و حتی در صنایع بزرگ استفاده شد؛ تا جایی که امروزه استفاده از این چسب و خرید چسب اکواریوم مشهد و سایر شهرها بسیار گستره است. این در حالی است که هنوز با نام چسب آکواریوم تولید و پخش می‌شود.

با ما همراه باشید تا شما را با 5 ویژگی مهم چسب آکواریوم آشنا کنیم.

چسب آکواریوم در واقع همان چسب درزگیر سیلیکونی (یکی از مواد اصلی آن، سیلیکون است) است و مثل عایق برای بستن درزها و شیارها کاربرد دارد. چسب آکواریوم مانند ژله بوده و در قوطی‌های استوانه‌ای‌شکل برای استفاده از دستگاه مخصوصی به نام تفنگ چسب آکواریوم کاربرد دارد. استفاده از این چسب بیشتر در مصارف صنعتی و ساخت و ساز می‌باشد. این چسب وقتی بر روی سطوح مختلف قرار می‌گیرد، از نفوذ هرگونه آب و رطوبت جلوگیری می‌کند.

تعریف چسب آکواریوم

چسب آکواریوم یکی از انواع چسب مایع است که به نام چسب سیلیکونی هم شناخته می‌شود. عناصر اساسی تشکیل‌دهنده این چسب، اکسیژن و سیلیکون است و در بسته‌بندی‌های مختلفی عرضه می‌شود که نوع تیوبی آن از سایر بسته‌بندی‌ها بیشتر شایع است. میزان مقاومت بالای این چسب در مقابل رطوبت و نفوذ آب تحت شرایط دمایی متنوع، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های چسب آکواریوم است که همین خصوصیت موجب شده تا برای طراحی آکواریوم‌ها از آن استفاده شود.

البته امروزه استفاده از این چسب تنها محدود به این مورد نبوده و هدف از خرید چسب اکواریوم مشهد در مصارف مختلفی مانند درزگیری مصالح ساختمانی مثل کاشی و سرامیک، درزگیری شیشه‌های اتومبیل و ساختمان، درزگیری و آب‌بندی لوله‌های آب و اطراف سینک ظرفشویی و دستشویی و… استفاده می‌شود.

ویژگی های چسب آکواریوم

خب حالا که به صورت مختصر با چسب آکواریوم یا همان چسب سیلیکونی آشنایی پیدا کردید و کمی درباره آن دانستید، خوب است به سراغ چند خصوصیت این چسب برای خرید چسب آکواریوم مشهد برویم. ابتدا تعدادی از این خصوصیات را به صورت تیتروار ذکر کرده و سپس 5 مورد از آنها را به صورت تفصیلی بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خصوصیات چسب آکواریوم

  1. قدرت چسبندگی بالا
  2. عایق‌بندی مناسب
  3. سازگار با هر شرایط آب و هوایی
  4. ماندگاری طولانی‌مدت بر هر سطحی
  5. ضد قارچ و ضد کپک
  6. قابلیت چسبیدن به انواع سطوح مانند پلاستیک، گرانیت، سرامیک، فلز، استیل، چوب و …
  7. کاربرد چسب برای درزگیری
  8. درزگیر عایق رطوبتی
  9. کاربرد در سرویس بهداشتی
  10. مورد استفاده در سینک ظرفشویی
  11. برای ساخت آکواریوم
  12. برای تولید لوازم خانگی مختلف
  13. ساخت و تولید اسباب بازی
  14. چسباندن شیشه به پنجره
  15. صنعت خودروسازی

اکنون 5 مورد از ویژگی‌های چسب آکواریوم را توضیح خواهیم داد:

1. مقاومت بسیار زیاد

نخستین ویژگی چسب آکواریوم مقاومت بالای این چسب در مقابل تغییرات دمایی است. به صورت استاندارد بهترین دما برای کاربرد مناسب چسب آکواریوم، چیزی بین 5 تا 40 درجه سانتی‌گراد است، ولی با توجه به ویژگی مقاومت، می‌توان از این چسب در دمای 75 درجه زیر صفر تا 200 درجه بالای نیز استفاده نمود. حتی امروزه به جایی رسیده‌ایم که چسب‌های آکواریوم در مدل‌های جدید نسوز طراحی و عرضه می‌شود؛ طوری که امکان استفاده از آن در دمای 300 درجه بالای صفر نیز امکان‌پذیر است. ویژگی مقاومتی بالا موجب شده تا با خرید چسب آکواریوم مشهد و سایر شهرها، این محصول در بسیاری از صنایع استفاده شود.

2. حالت کشسانی

حالت کشسانی ویژگی دوم چسب آکواریوم است که به آن حالت ژله‌ای و شفاف داده و امکان استفاده از این چسب را آسان نموده‌است. با توجه به اینکه این چسب بیشتر در بسته‌بندی استوانه‌ای شکل تولید و عرضه می‌شود، می‌توان آن را در داخل لوله تفنگی قرار داد و به راحتی استفاده کرد. همچنین در بسته‌بندی‌های تیوپی هم می‌توان با کمی فشار از چسب استفاده کرد و آن را بر روی سطوح و درزهای مختلف کشید.

3. استقامت زیاد چسب

چسب آکواریوم در مقابل آب و عوامل رطوبت‌زا مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همین ویژگی سبب شده تا از آن برای مصارف مختلفی مانند درزگیری و آب‌بندی در صنایع متنوع مثل کاشی و سرامیک، درزگیری و چسباندن شیشه‌های پنجره ساختمان و ماشین‌ها، چسباندن لوله‌های آب، سینک‌های ظرفشویی و دستشویی استفاده زیادی شود. با خرید چسب آکواریوم مشهد و کاربرد آن می‌توانید از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری کنید.

4. عایق بودن

خصوصیت عالی چسب آکواریوم، عایق‌بودن آن در مقابل دما و صدا است. در صورتی که از این چسب برای چسباندن و درزگیری پنجره‌ها در صنعت ساخت و ساز استفاده شود، در فصل سرد، از هدر رفت انرژی گرمایشی جلوگیری شده و برعکس مانع از ورود هوای سرد به درون ساختمان می‌شود؛ طوری که اصطلاحاً مانند یک عایق کاربرد خواهد داشت. همچنین اگر علاوه بر خرید چسب اکواریوم مشهد ، از شیشه‌های عایقی نیز استفاده شود، در مقابل صدا هم عایق بوده و از جابه جایی صوت به داخل و خارج جلوگیری به عمل می‌آید.

5. عدم رسانای جریان الکتریکی

چسب آکواریوم علاوه بر اینکه در مقابل صدا و دما مانند یک عایق عمل می‌کند، در مقابل جریان الکتریکی هم همین واکنش را از خود نشان می‌دهد. همین خصوصیت موجب استفاده از آن در صنایع مختلف و انواع کارخانجات شده و کاربرد آن را بسیار گسترده کرده است. سیلیکون که در کنار اکسیژن، یکی از مواد اصلی این چسب است، در مقابل جریانات بالای الکتریکی هم توانایی حفظ فاصله مولکولی را دارد و دچار از هم گسیختگی مولکولی نمی‌شود.

انواع رنگ های چسب آکواریوم

طراحی و تولید چسب آکواریوم، براساس ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و همچنین کاربرد این محصول، موجب شده تا در در انواع بسته‌بندی و رنگ‌های مختلفی عرضه شود. این کار برای این است تا هر کس متناسب با نیازی که دارد، چسب را انتخاب و استفاده کند. در ادامه برای خرید چسب اکواریوم مشهد به بررسی این محصول، مطابق با انواع رنگ و بسته‌بندی خواهیم پرداخت:

چسب آکواریوم شفاف و بی رنگ

مرسوم ترین نوع چسب آکواریوم، همین مدل است که به دلیل برخورداری از خصوصیت شفافیت و بی رنگ بودن برای انواع درزگیری شیشه ساختمان‌ها، نصب آینه، ساخت آکواریوم و همچنین نصب سینک‌های ظرفشویی و دستشویی کاربرد دارد. بسته‌بندی این چسب در دو مدل تیوب‌های فشاری و یا به شکل استوانه برای استفاده در لوله‌های تفنگی می‌باشد.

چسب آکواریوم مشکی

همانطور که از نام این چسب پیداست، به رنگ مشکی بوده و به همین دلیل برای چسباندن شیشه‌های اتومبیل استفاده زیادی از آن می‌شود؛ طوری که حتی به آن چسب ماشین هم می‌گویند. بسته‌بندی این چسب به صورت تیوب‌های فشاری صورت می‌گیرد.

چسب آکواریوم سفید

بعد از خرید چسب اکواریوم مشهد سفید، ملاحظه می‌کنید که این چسب آکواریوم همانند نامش به رنگ سفید بوده و کاربرد آن به منظور درزگیری و آب‌بندی درزهای سرامیک و کاشی، روشویی، وان حمام و کلیه سطوح سفید و چینی مناسب می‌باشد.

چسب آکواریوم قرمز

این نوع چسب به دلیل ویژگی‌های مختلف مانند نارسانابودن در مقابل جریان الکتریکی و همینطور عایق‌بودن در مقابل جریان هوا در بسیاری از مصارف صنعتی و سیستم‌ها از آن استفاده می‌شود و رنگ قرمز آن هم به همین دلیل است.

نحوه کار با چسب آکواریوم

معمولاً خرید چسب اکواریوم مشهد و کار با آن آسان است؛ ولی با این وجود با دانستن نکاتی کوتاه می‌توانید این کار را به آسانی و راحت انجام دهید. بنابراین به توصیه‌هایی که در ادامه آمده، به دقت توجه کنید:

  1. ابتدا باید محلی که می‌خواهید از چسب استفاده کنید را کاملاً تمیز کنید؛ اگر از قبل چربی، چسب یا هر نوع آلودگی در آن وجود داشته باشد، همه را تمیز و خشک کنید.
  2. برای استفاده به میزانی که نیاز است خروجی چسب را با زاویه 45 درجه برش بزنید.
  3. برای تمیز بودن کار بهتر است با کمک یک نوارچسب مخصوص محل قرارگرفتن چسب را تعیین کنید.
  4. دقت کنید اگر برش زیاد باشد، میزان زیادی از چسب خارج شده که کار را خراب می‌کند و هم غیر کنترل خواهد شد. از طرفی اگر خروجی کوچک هم باشد، چسب به صورت قطره‌ای خارج شده و زمان بیشتری طول می‌کشد تا یک اتصال انجام شود. اندازه برش را متوسط بزنید و چسب آکواریوم را داخل تفنگ چسب قرار دهید.
  5. در ادامه کار اتصال یا درزگیری را شروع کنید. بعد از خروج چسب سعی کنید با کاردک یا کاتر آن را صاف کنید تا به صورت یکنواخت روی سطوح باشد.
  6. این چسب به مدت 6 الی 8 ساعت زمان برای خشک‌شدن نیاز دارد. چسب‌های آکواریوم دارای بو هستند، بنابراین بهتر است از ماسک هم استفاده شود.
  7. زمان خشک‌شدن چسب به میزان چسب بستگی دارد. برخی مواقع ممکن است در صورت حجم زیاد تا زمان 24 ساعت، برای خشک شدن نیاز داشته باشد.

کلام آخر

همانگونه که در ابتدا گفتیم، چسب آکواریوم یکی از انواع چسب‌های مایع است که به آن چسب سیلیکونی هم گفته می‌شود. ترکیبات این چسب و مقاومت آن در مقابل رطوبت و نفوذ آب در شرایط دمایی متنوع، یکی از مهمترین ویژگی های آن است و به همین دلیل برای ساخت انواع آکواریوم از آن استفاده می‌شود.

امروزه به دلیل استقبال و خرید چسب اکواریوم مشهد ، کاربردهای این محصول بسیار زیاد شده و در کارهایی مانند درزگیری مصالح ساختمانی مثل کاشی و سرامیک، درزگیری شیشه‌های اتومبیل و ساخت و ساز، درزگیری و آب‌بندی لوله‌های آب و اطراف انواع سینک ظرفشویی و دستشویی و… از آن استفاده می‌شود. همچنین نارسانا بودن چسب آکواریوم در برابر جریانات برق یک دیگر از خصوصیات این محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *